​Antidigitaalinen ja intososiaalinen

Palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen sykkeessä on huomaamatta tai tosissaan hypätty digitalisaation syviin vesiin. Tapa erottautua ja kehittyä tehdään usein teknologisten ratkaisujen kautta. Ja niin pitääkin, monikanavaisuutta ja oston helppoutta liiketoiminnan tuloksen lisäämiseksi täytyy hyödyntää.

Mutta jos tuloksena ovat robottimaiset viestit, pitkät jonotusajat ylitylsällä musiikilla, asiakkaan pompotteleminen tyypiltä toiselle, halu tehdä tulos asiakasta kuuntelematta, kasvoton palveluluukku, on asiakaspalvelun taso syvältä.

Olen uinut ja jopa sukeltamassa vastavirtaan. Asiakaskokemus on tunne. Asiakaspalvelun pitää olla henkilökohtaista ja inhimillistä, aitoa kuuntelua ja välittämistä. Pitää läikähtää sydämessä asti. Rohkeutta haastaa ja hiillostaa, kiittää ja kannustaa. Haluan katsoa asiakastani silmiin. Vaatii rohkeutta heittäytyä omana persoonana. Täytyy luottaa – itseensä ja asiakkaaseen. Jättää positiivinen muistijälki ihmisenä.

Olen siis antidigitaalinen ja intososiaalinen. Mitä jos sinäkin?

Eeva Jussila työskentelee palvelupäällikkönä Into Seinäjoki Oy:ssä alkavien ja nuorten yritysten palveluissa sekä Liikeideat lentoon -valmennuksessa. Asiakkaistaan innostuvan Eevan löytää kesäisin pesiskentän laidalta ja viikonlopun koittaessa lämpiää pihasauna.

Eeva Jussila

Asiantuntija 040 508 7709