Bisnestä tarjolla ihan hulluna

Maaliskuun lopulla yrityksille järjestetään melkoinen bisnespäivä. Esille nostetaan Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Prima Powerin yhteensä noin 150 M €:n hankinnat. Näiden päälle vietetään vielä vapaamuotoiset Bisnesjatkot, joilla napostelun ja verkostoitumisen lomassa kuulee 20 yrityksen hissipuheet. Paljon asiaa lyhyessä ajassa – tehokasta ja yrittäjämäistä. Juuri sellaista kuin yrittäjyyden ykköskaupungissa tulee ollakin.

Lehden toimittaja kysyi minulta hyvän tapahtumiin liittyvän kysymyksen: ”Kerrotko tarkemmin, millaisia mahdollisuuksia yrittäjille on tarjolla? Onko alueen firmoilla potentiaalia ottaa koppia näin valtavista investoinneista yksin tai yhdessä?” Osuvat kysymykset, joihin halusin ajatuksenvirtana vastata myös blogin kautta.

Onko asiakas ostohousut jalassa?

Vastauksena toimittajan ensimmäiseen kysymykseen totesin, että lähtökohta on, että valmiiksi tarjolla ei ole koskaan yhtään mitään. Ostajahan ei tule ostohousut jalassa. Tarjolla on tietoa ostoprosesseista ja -tarpeista sekä kontakteja. Myyjä tarttuu kuulemaansa ja

• kerää ja analysoi tiedon ja vahvistaa näin omaa kilpailuasemaansa suhteessa muihin
  • käy tiukan keskustelun peilin kanssa, että vastaako tuote/palvelu asiakastarvetta
  • esittelee ja mainostaa oman tuotteen/palvelun hyötyjä potentiaaliselle ostajalle
  • tekee timanttisen tarjouksen, kun siihen tulee mahdollisuus

Sekä Prima Power että EPSHP hankkivat jo nykyisellään mittavasti eteläpohjalaisilta yrityksiltä. Molemmat ovat silti avoimia kuulemaan myös uusista mahdollisista tarjoajista. Yritysten puolestaan kannattaa ajatella asiaa hyvinkin laajasti, koska isot ostajat hankkivat itselleen strategisten palveluiden lisäksi myös merkittävän määrän erilaista oheis- ja tukipalvelua, kuten siivousta, jätehuoltoa, kodinkoneita, tapahtumatuotantoa, kiinteistöhuoltoa jne. Tilaisuuksien luonne osallistujien näkökulmasta on oppia potentiaalisen asiakkaan ostoprosessista. Markkinointia parhaimmillaan – tiedustelua – markkinan tuntemista.

Yksin vai yhdessä – Bisnesjatkoilta kontakteja

Isojen ostajien hankintakokonaisuudet ovat laajoja. Ostaja ostaa helppoutta ja tietenkin ratkaisua ongelmaansa. Oli ostaja yksityinen tai julkinen, niin sijainti ei juuri merkitse. Toimittaja osui oikeaan kysyessään, että onko alueen firmoilla potentiaalia ottaa koppia isoista hankinnoista. Minulla ei ollut eikä ole vastausta tähän kysymykseen, mutta tarjoan yrityksille mahdollisuuden jatkaa keskustelua tilaisuuksien jälkeen Bisnesjatkoilla ja löytää uusia yhteistyökumppaneita. Toivottavasti siitä syntyy kipinä yritysten välille viritellä keskustelua isojen kauppojen etsimisestä ja tarjoamisesta yhdessä. Tämä tarve nousi esiin myös TechTeamistä, jonka toiminta tähtää mm. yritysten välisen yhteistyön lisäämiseen kaupungin sisällä.

Bisnesjatkoille on nyt ilmoittautunut noin 60 yritystä, joista 20 esittelee yrityksensä illan aikana minuutin hissipuheilla. Bisnesjatkojen osallistujat voivat olla juuri sinun asiakkaitasi: bisnestä on esillä ihan hulluna. Uskallatko jäädä pois? Tutustu tarjolla oleviin Markkinamaanantai-tilaisuuksiin ja ilmoittaudu hetimmiten!

Pauliina Hautamäki, puh. 0400 754 878

Pauliina Hautamäki toimii Inton palvelutiimissä ja vetää Kasvuskanneri-hanketta. Hänen erikoisalaansa on myyntimahdollisuuksien metsästys verkostoista, mediasta ja netin syövereistä sekä niiden eteenpäin vienti yritysten kanssa. Pauliinan sydän palaa kysymyksille, kuka on asiakkaasi, miten erottaudut ja missä siitä puhutaan - ja tehokkaalle excelin käytölle! Vapaa-aikanaan hän on kyläaktivisti ja suuntaa kulkunsa kohti metsää.

Liitetyt tapahtumat