Haussa idyllinen B&B -paikka Seinäjoelle ja muitakin toiveita

Jatkan johdonmukaisesti tapaani heitellä ilmoille ideoita, joilla voisi houkutella kaupunkiimme matkailijaa. Jostain syystä lista pitenee.

Seinäjoelle on parhaillaan rakentumassa uusi upea hotelli ja vanhempiakin on pistetty uuteen kuosiin. Hyvä niin ja kiitos siitä yrityksille. Meiltä puuttuu kuitenkin sellainen soma, idyllinen bed&breakfast-tyyppinen majoitus, joita varsinkin nuoriso tänä päivänä suosii. Näen päiväunessani kuvan suloisesta uniikista puutalosta – miksei kivisestäkin – jossa on persoonallinen sisustus ja lämminhenkinen mamma keittämässä aamupuroa. Jokainen huone on erilainen, jossakin on kierrätyskeskuksesta löydetyt, tuunatut huonekalut, toisessa huoneessa vaikkapa pohjalaiskalustus ja könninkello nurkassa. Lattialla räsymatot ja astiasto huutokaupasta. Ikkunalla pelargonioita ja talon edustalla terassi aamukahvin nauttimista varten.

Päiväunessa vilkkuu kuva pohjalaistalosta. Sellainen vain pitäisi siirtää lähelle keskustaa. Nuoriso nimittäin matkustaa junalla, joten ihan maaseudulla sijainti voi olla hankala, koska julkinen liikenne ei sinne ulotu. Mutta voisi sopiva rakennus löytyä läheltäkin. Mitä tapahtuu Kaarakan talolle kun Taito Etelä-Pohjanmaa muuttaa sieltä pois? Rakennus on persoonallinen ja mm. yläkerrasssa on aivan upeat freskot. Niitä ei taida Seinäjoella muualta löytyä. Sijainti olisi oivallinen. Nyt vain puuttuu se idearikas rohkea yrittäjä, joka pistää toimeksi. Tämä idea on ihan vapaasti omittavissa. Saa jakaa.

Alvar Aallon nuoruuden suunnittelutyö Suojeluskuntatalo sijaitsee hyvin keskeisellä ja näkyvällä paikalla. Mutta. Vaatimaton pihapiiri ja tonttia ympäröivä aidan tekele ovat häpeäksi arvokkaalle rakennukselle. Puutarhasta saisi luotua kesäisen keitaan keskelle kaupunkia. Sieltä voisi löytyä vaikkapa ruusujen tai kärhöjen kietoma pergola penkkeineen ja yrttejä kasvavia laatikoita ja muutama marjapensas. Yrtit ja marjat olisivat vapaasti kaupunkilaisten poimittavissa.

Lopuksi vielä herättelisin keskustan yrittäjiä hieman vilkaisemaan omia nurkkiaan kesän kynnyksellä sillä silmällä. Ainakin ikkunat olisi syytä pestä viimeistään nyt, kun kadut on putsattu hiekasta ja pölystä. Ruukuissa olevat kukkaistutukset on helppo tapa lisätä viihtyvyyttä ja oman sisääntulon kutsuvuutta.

Kesä tulee ja sen myötä myös vilkas tapahtumakesä. Ollaan vieraanvaraisia ja otetaan vieraat avosylin vastaan. Jokainen kaupunkilainen on se paras markkinamies ja -nainen.

Tuula Lahti, markkinointipäällikkö, Visit Seinäjoki

Intohimona Seinäjoen tunnetuksi tekeminen. Aito pohjalainen, ylpeä juuristaan eikä pysty välttämään murretta. Vapaa-aikana möyrii puutarhassa, lenkkeilee, pyöräilee ja matkustelee aina kun pystyy. Loputtoman kiinnostunut paikoista.

Tuula Lahti

Markkinointipäällikkö Visit Seinäjoki 040 550 8319