Kalevan navetta pitäisi siirtää

Jos jos-sanaa ei olisi ja resursseja olisi käytössä rajattomasti ja löytyisi (vielä lisää) rohkeita yrittäjiä ja kehittäjiä, niin tässä tarjolla muutama Seinäjoen matkailun kehittäjän ja markkinoijan märkä päiväuni. Kohteet eivät ole tärkeysjärjestyksessä ja niitä voi vapaasti kehitellä eteenpäin.

1. Kalevan navetta pitäisi siirtää. Kalevan navetta on Seinäjoella ainutlaatuinen rakennus, joka näyttäisi nyt olevan hiukan väärässä paikassa. Se pitäisi purkaa tiili tiileltä ja siirtää lähemmäs kaupungin ydinkeskustaa. Paikka voisi olla vaikkapa nykyisellä ratapihalla Veturitallien välittömässä läheisyydessä täydentämässä hienoa kokonaisuutta.

Siirretyssä ja huolella uudelleen pystytetyssä navetassa toimisi tulevaisuudessa eteläpohjalaisten tuotteiden show room ja designkauppa: mikä olisikaan hienompaa kuin että Rustoopuorin, Amforan, Lapuan Kankureiden, Lennolin, Jokipiin Pellavan, Iisakki Järvenpään ja VM Carpetin tuotteet löytyisivät saman katon alta.

Lisäksi siellä toimisi Ruokaprovinssi-kauppa eli maakunnan elintarviketuottajien - niin suurten kuin pienten - tuotteet olisivat tarjolla yhdessä paikassa. Kaiken kruunaisi Juustoportin Vapaan lehmän maidon baari. Luonnollisesti maakunnan juomatehtaiden Kyrö Distilleryn, Pramian, Mallaskosken, Mallaskuun sekä Punaisen Tuvan viinitilan upea valikoima olisi tarjolla sekä myytävänä että maisteltavina.

Näiden lippulaivayritysten yhteistyönä voisi syntyä uusia innovaatioita ja uusia tapahtumia ympäri vuoden. Siis saman katon alla ja ympärivuotisesti.

2Veturitallit ovat jo vaihtaneet omistajaa ja ovat idearikkaan yrittäjän hallussa. Onneksi. Yrittäjällä on varmaan jo visioita tallien tulevaisuudesta, mutta kylpylä olisi upea. Veturitallien edustalla voisi olla ulkoaltaita ja terasseja, ympärillä vehreä puisto. Keltaista muovista liukumäkeä ei tässä kokonaisuudessa nähtäisi. Ydinkeskustan ja kylpylän & navetan yhdistäisi hieno puinen katettu kaarisilta raiteiden yli. Siirretyn navetan ja Veturitallien kokonaisuutta täydentäisi hienosti Seinäjoen Taidemuseo. Tästä alueesta tulisi Seinäjoen oma punatiilisten rakennusten alue.

3. Aalto-keskukseen Visitor center. Meillä on ainutlaatuinen arkkitehtooninenkokonaisuus hallussamme. Aallon peruskorjatun kirjaston yhteyteen tulisi saadanopeastimatkailijaa palveleva opastuskeskus, josta vierailija voi saada rakennuksista tarkempaa tietoa ja ostaa esim. Seinäjoki-tuotteita sekä valikoituja Aalto-tuotteita.
Tällä hetkellä ei voi Seinäjoen keskustassa mistään ostaa edes Aalto-vaasia. Lisäksi samaan yhteyteen tulisi järjestää Aallon lasikokoelma uudestaan ja näyttävämmin.

4Lakeuden puiston kohotus. Puistosta tulisi tehdä kaupunkilaisten vehreä ja kiinnostava olohuone. Pajuluoman voisi ohjata virtaamaan puiston läpi rakennetuksi kanavaksi ja sen oheen muutama levennetty lampi. Puistoon sijoitettaisiin taideteoksia ja kulkureitit valaistaisiin. Puistoon saataisiin toiminnallisuutta rakentamalla sinne talvisin yleisöluistinrata, joka kesäisin toimisi beachvolley -kenttänä. Kaiken tämän kruunaisi lasinen talvipuutarha kahviloineen.

5. Seinäjoen jokivarsi yhtenäiseksi viheralueeksi. Reitistö tulisi rakentaa yhtenäiseksi molemmin puolin jokea Sahanlammen ja Suupohjantien välillä. Reitistö valaistaisiin näyttävästi ja lisättäisiin istutuksia. Voisiko tästä tulla oikea Rantabulevardi?

6. Pumppurannasta meidän Löyly. Voi mikä helmi keskellä kaupunkia, mutta silti piilossa. Pumppurannan rakennukset kunnostettaisiin ja entisen vedenottamon rakennelmat jätettäisiin jäljelle kertomaan rakennuksen historiasta. Tähän saataisiin tilat julkiselle saunalle ja pääseepä siitä näppärästi jokeen pulahtamaan.

Listaa voisi jatkaa, mutta tässä muutama ehdotus Seinäjoen keskustan vetovoiman kasvattamisesta. Ydinkeskustassa tapahtuu parhaillaan paljon uudistamista sekä uuden torin että aseman ympärillä, mutta muitakin kohteita pitää pitää mielessä ja uskaltaa kehittää. Niin matkailijalle kuin asukkaallekin pitää olla tarjolla kiinnostavaa tekemistä, hienoja kokemuksia ja kohtaamispaikkoja.

Tuula Lahti, puh. 040 550 8319, tuula.lahti@intoseinajoki.fi

Intohimona Seinäjoen tunnetuksi tekeminen. Aito pohjalainen, ylpeä juuristaan eikä pysty välttämään murretta. Vapaa-aikana möyrii puutarhassa, lenkkeilee ja pyöräilee ja matkustelee aina kun pystyy. Loputtoman kiinnostunut paikoista.

Tuula Lahti

Markkinointipäällikkö Visit Seinäjoki 040 550 8319