Kelluvissa minikaupungeissa satojen miljoonien bisnes alihankkijoille

Risteilijäbisnes tarjoaa mahdollisuuksia usealle eri toimialalle. Risteilijän arvosta noin 85 % ostetaan alihankintaverkostosta. Tilauskanta Meyer Turku Oy:n telakalla on tällä hetkellä niin hyvä, että alihankintaverkoston koon tulee yli kaksinkertaistua vuoteen 2021 mennessä. Tämä avaa mahdollisuuksia uusille ja kasvua nykyisille alihankkijoille.

Myös seinäjokisten yritysten kannattaa olla viimeistään nyt hereillä ja tarkistaa strategiaansa: voisiko meriteollisuus olla mahdollinen uusi tavoiteltava asiakas?

Yllättävästi vain kymmenesosa valmiin risteilijän arvosta on metallirakentamista ja loput kaikkea muuta. Metallirakentamisen lisäksi hankinnoissa on mm. suunnittelutyötä - esim. 3D-mallinnusta - ääni-, valaistus- ja turvallisuusjärjestelmiä, teattereita, ravintoloita sekä tietenkin täysin varusteltuja hyttejä kalusteineen ja valaisimineen.

Hankinnoissa painottuvat avaimet käteen -kokonaistoimitukset ja suunnitelmallisuus. Esimerkiksi vuonna 2022 valmistuvan risteilijän avaimet käteen -hankinnat käynnistyvät jo kuluvan vuoden toukokuussa.

Hankintojen lisäksi myynnin tuntosarvet on hyvä suunnata telakkayhtiön tuotannon investointeihin; Meyerin julkinen investointibudjetti oman tuotannon tehostamiseen ja uudistamiseen on noin 185 miljoonaa euroa.

Miten kiinni meriteollisuuden verkostoihin?

Meriteollisuuteen mielivän on hyvä aloittaa miettimällä omaa tarjoamaansa: pystynkö tarjoamaan maailman huippuluokan kelluviin minikaupunkeihin jotain ylivertaista? Miten erotun ja pääsen juttuihin hankinnoista päättävien kanssa? Onko asiakas laivanrakennus-, korjaus- ja offshore-telakka, alan kokonaistoimittaja, suunnittelutoimisto vai ohjelmointi-, järjestelmä- ja laitetoimittaja? Näihin tutustumisen voi aloittaa Meriteollisuus ry:n jäsenluettelon kautta.

Innovatiivisuuden ja uusiutumishalun lisäksi alihankkijoilta odotetaan perusasioita: luotettavuutta, toimitusvarmuutta ja joustavuutta. Vastuullisuuskysymykset tulee myös kyetä osoittamaan sekä työntekijöiden että ympäristön näkökulmista.

Meriteollisuuden verkoston hahmottamisen ja kartoittamisen voi käynnistää osallistumalla NaviGate-messuille toukokuussa. Messut tarjoavat tehokkaan päiväohjelman päästä sisään alan verkostoon. Ole minuun yhteydessä, mikäli kiinnostuit. Suunnittelemme yhteisreissua Seinäjoen alueen yritysten kanssa. Turun telakkaa voi lähestyä myös suoralla sähköpostilla suppliers(at)meyerturku.fi ja tiedustelemalla tapaamista sopivan hankintavastaavan kanssa.

Myyntiherätteet esillä markkinamaanantaissa

Meyer Turku Oy:n hankintatarpeista ja -käytännöistä saimme tietoa yhtiön viestintäpäällikkö Tapani Myllyltä ja hankintajohtaja Jorma Holmströmilta markkinamaanantai-tilaisuudessa 5. helmikuuta. Markkinamaanatai on tunnin mittainen tietoisku, johon kuuluu:

• ostajan hankintatarpeen ja -käytäntöjen kuvaus
  • osallistuvien yritysten yhteinen esite tarjoamasta
  • osallistuneiden yritysten verkottaminen keskenään

Seuraavat markkinamaanantait järjestetään 26.3. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin hankinnoista. Aamupäivä on omistettu rakentamisen ja sen tukipalveluiden hankinnoille ja iltapäivä muille hankinnoille. Kyseessä on kaiken kaikkiaan noin 45 miljoonan euron hankintakokonaisuus. Markkinamaanantait toteutetaan osana Kasvuskanneri-hankkeen toimenpiteitä.

Pauliina Hautamäki, puh. 0400 754 878, pauliina.hautamaki(at)intoseinajoki.fi

Pauliina Hautamäki toimii Inton palvelutiimissä. Hänen erikoisalaansa on myyntimahdollisuuksien metsästys verkostoista, mediasta ja netin syövereistä sekä niiden eteenpäin vienti yritysten kanssa. Pauliinan sydän palaa kysymyksille, kuka on asiakkaasi, miten erottaudut ja missä siitä puhutaan - ja tehokkaalle excelin käytölle! Vapaa-aikanaan hän on kyläaktivisti ja suuntaa kulkunsa kohti metsää.

Liitetyt tapahtumat