​Kolme vinkkiä markkinointivuoteen 2018: personoi, kohdenna, analysoi

Vuosi 2017 alkaa olla kohta ehtoopuolella, joten on aika tehdä katsausta menneeseen vuoteen ja ennen kaikkea suunnitella tulevaa. Vaihtuva vuosi on myös hyvä syy tarkastella omaa markkinointia ja pohtia, mikä oli kuluneena vuonna pinnalla, mikä nousee ehkä seuraavana vuonna ja mikä on jo paseé?

Markkinoinnin murroksesta on puhuttu jo pitkään. Markkinoinnin perusidea on kuitenkin aina ja edelleen vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja ostopäätökseen, mutta keinovalikoima tavoitteen saavuttamiseksi on muuttunut valtavasti ja muuttuu myös jatkossa.

Tänä vuonna markkinoinnissa on puhuttu mm. sisältömarkkinoinnista, osallistamisesta, big datasta ja asiakaskokemuksesta. Isoina teemoina nämä eivät ole hetkellisiä painotuksia, vaan edelleen keskeisiä.

Mikä markkinoinnissa sitten puhuttaa vuonna 2018? Eri katsausten, ennusteiden, bloggausten ja oman spekulaation pohjalta veikkaan, että muun muassa seuraavat kolme seikkaa:

1. Personointi. Infoähkyssä geneeriset markkinointiviestit ohitetaan tehokkaasti. Personoinnin tarkoituksena on kohdentaa juuri oikeille asiakkaille oleellisia ja hyödyllisiä sisältöjä ja vielä oikeaan aikaan asiakkaan ostopolussa. Saada siis asiakkaalle hyödyllinen viesti kuuluviin silloin ja sellaisessa muodossa, kun asiakas on halukas sen vastaanottamaan. Silloin markkinointi on asiakkaalle palvelua.

2. Yhä tarkempi dataan perustuva markkinoinnin kohdentaminen. Demografisiin tekijöihin, kuten ikä ja sukupuoli, perustuva asiakkaiden segmentointi on mennyttä aikaa. Asiakkaat ovat erilaisia elämäntyyleiltään ja maailmankatsomukseltaan, joten kohdentamisessa täytyy päästä syvemmälle arvoihin, asenteisiin ja motivaatioon. Tämä on myös resurssien järkevää käyttöä.

3. Edellisiin liittyen ja niitä mahdollistaen datan analysointi. Big datasta on puhuttu jo useampi vuosi eikä datan merkitys ainakaan vähene tulevaisuudessa. Uusia palveluita datan analysointiin syntyy varmasti lisää ja dataa pystytään hyödyntämään yhä tehokkaammin. Tietoa asiakkaista kerätään monesta tuutista, mutta oleellista on se, miten tietoa hyödynnetään markkinoinnin tukena.

Vaikka markkinoinnin kanavat lisääntyvät, keinot kehittyvät ja trendit vaihtuvat, pohjautuu tehokas markkinointi kuitenkin suunnitelmallisuuteen. Markkinoinnin murroksen keskellä on hyvä pitää oma strategia mielessä ja ohjenuorana, mutta höystää sitä tehokkaasti uudella.

Ja jos markkinointisuunnitelma on jäänyt työlistan häntäpäähän, on sen päivittäminen hyvä ehdotus uuden vuoden lupaukseksi.

Suvi Takala, puh. 044 754 1678, suvi.takala(at)intoseinajoki.fi

Suvi Takala työskentelee Into Seinäjoessa ruokakehittämisen parissa myynti ja markkinointi intohimonaan. Vapaa-aika kuluu yhdistystoiminnassa, koulun penkillä ja kuntosalilla.