​Kontrollia ja kohellusta

Liiketoiminnassa laatu on poikkeavien ja ei-toivottujen tulosten välttelyä jatkuvasti tekemistä parantaen. Laadun saavuttaminen edellyttää ennalta suunnittelua, tekemistä, mittaamista ja mittaustuloksiin reagoimista ja kierron aloittamista uudelleen. Byrokratia taas tarkoittaa sääntelyä, jolla jotakin toimintaa määrätään ja suoritetaan. Usein byrokratia nähdään kielteisenä turhana kontrollin, raporttien ja pikkutarkkojen sääntöjen epäsikiönä, joka ahdistaa tekijöitä ja jarruttaa tekemistä liikaa. Kuitenkaan laatua ei voi olla olemassa ilman kontrollia ja siksi raja laadun ja turhan byrokratian välillä on hiuksenhieno.

Laadulla on hintansa, koska jonkun on kontrollityökin tehtävä. Joillakin toimialoilla sanotaan, että ei kannata tavoitella yli 95 % toimitusvarmuutta. Toisin sanoen on laskettu, että voi sössiä viisi toimitusta sadasta, ja se on asiakkaan suuttumisen uhallakin edullisempaa kuin tavoitella täydellisyyttä. Eli tietty määrä kohellusta olisi kannattavampaa kuin täysi kontrolli.

Toisaalta taas muutama yritys ilmoittaa toimitusvarmuutensa olevan pitkälti yli 95 %. Näiden yritysten laatukoordinaattorit tietävät myös kertoa, että laatu ja kustannustehokkuus kulkevat käsi kädessä: parhaaseen toimitusvarmuuteen pääsevät yksiköt tekevät kovinta tulosta.

Yksi merkittävimmistä viime vuosien päivittäistavarakaupan muutoksista on Lidl-kauppaketjun ärhäkäs hintakilpailuun perustuva kasvu, joka pakotti muutkin ruokakaupat tunteita kuumentavaan hintojen halpuuttamiseen. Monesti kuulee sanottavan, että Lidlin halvat hinnat perustuvat ulkomaisiin, vähemmän laadukkaisiin tuotteisiin. Kuitenkin hyllyllä on kohtuuhinnoin tarjolla myös samoja kotimaisia tuotteita kuin perinteisissä kaupoissa. Ja kuitenkin jokainen sekä Lidlille että kotimaisille kauppaketjuille toimittava elintarvikkeiden valmistaja osaa kertoa, että Lidlillä on kaikkein kovimmat vaatimukset.

Eli heikko laatu ei selitä huokeaa hintaa.

Rahaa voi menettää liiketoiminnassa monin tavoin. Laatuvirheet ovat kuitenkin se typerin tapa: laatuun voit vaikuttaa itse omalla toiminnallasi, kun taas vaikkapa markkinoiden heilahtelun edessä olet melko voimaton.

“Luottamus hyvä, kontrolli parempi”, väitetään Leninin sanoneen ja sen opin hänen seuraajansa veivät äärimmilleen. Koska sen kokeilun lopputulos ei ole mitenkään mairitteleva, niin täysi kontrolli ei oikein houkuttele. Mutta vaikka asiakas yleensä salliikin tietyn määrän kohellusta, haluatko ottaa sen riskin, että tietoisesti harkittu virhe osuukin tärkeimmän asiakkaasi kohdalle?

Missä menee järkevä raja laadun ja turhan byrokratian välillä?
Sen päättää omassa firmassaan yrittäjä itse.

Juha Kurkela
Into Seinäjoki Oy

Juha Kurkela on yritysmaailman ulapalla sitkeästi ajelehtiva tervaskanto, joka on ollut (liian) monessa mukana. Kokemuksia löytyy muun muassa yrittäjyydestä, teollisuusprojekteista, työttömyydestä ja palkkatöistä kansainvälisessä pörssiyhtiössä. Into Seinäjoki Oy:ssä työskentelevä asiantuntija uskoo järkähtämättä ihmiseen, määrätietoiseen ja sinnikkääseen työntekoon sekä rockin raakaan energiaan.

• Aluehallinnolliset kysymykset

• agrobiotalous