Markkinoitavia ruokamatkailutuotteita, kiitos!

Kollegani Tuula Lahti pohti syksyllä blogissaan alueen ruoka- ja juomamatkailua. Tuula Visit Seinäjoen markkinointipäällikkönä puhkuu blogissaan innosta markkinoida yhteisiä ravintola-, kahvila- ja panimokierroksia matkailijoiden houkuttelemiseksi. Jaan Tuulan innon. Kyllähän markkinointi-ihmiset markkinoivat, kun on mitä markkinoida!

Viime vuosina lähiruoka, luomuruoka, villiruoka, lukuisat ruokaan ja ruokahävikin vähentämiseen liittyvät sovellukset ja uudet globaaliksikin levinneet ruokatapahtumat ovat tuoneet oman mausteensa suomalaiseen ruokakulttuuriin. Erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, Suomen ruoka- ja juomamaakunnassa, meillä on loistavaa potentiaalia tarjota sekä matkailijoille että paikallisille asukkaille unohtumattomia ruokaelämyksiä maakunnan omista antimista.

Ruokamatkailun kehittämiseen suunnataan nyt paukkuja sekä kehitysorganisaatioissa että yrityksissä. Odotan innolla, mitä kaikkea ruokamatkailun saralla tulee vielä tapahtumaan.

Mitä se ruokamatkailu sitten on? Ruokailua hienossa ravintolassa tai vierailuja panimoissa? Ehdottomasti näitä, mutta myös paljon muuta. Oli ruoka sitten matkailijan ensisijainen matkustussyy tai ei, niin ruoka liittyy matkaan aina jollain tavalla. Hyvä ruokamatkailutuote on houkutteleva, asiakaslähtöinen ja omaleimainen. Siihen voi kuulua esimerkiksi lähiruokaa, yhdessä tekemistä, osallistumista, luontoa, hyvinvointia tai uusien taitojen oppimista.

Hyvä ruokamatkailutuote on asiakkaalle elämys, mutta sen täytyy olla myös yritykselle kannattava. Jotta ruokamatkailutuote on valmiina myytäväksi ja markkinoitavaksi, täytyy sen olla selkeä sekä yritykselle että asiakkaalle, siis hiottu ja tuotteistettu kokonaisuus.

Tuotteistuksen parissa ei tarvitse kuitenkaan puurtaa yksin, sillä tukea ja yhteistyötä on tarjolla. Ideasta myyntituotteeksi -työpajasarja alkaa torstaina 3.5. Seinäjoella. Mukaan haetaan ruoka- ja matkailualan yrityksiä kehittämään omaa ideaansa kohti myytävää ja markkinoitavaa tuotetta.

Haastankin kaikki ruoka- ja matkailualan yritykset ideoimaan omaa panostaan ruokamatkailuun ja laittamaan oman lusikkansa soppaan. Inspiraatiota ja työpajasarjan hakuohjeet löydät Ruokaprovinssin nettisivuilta.

Työpajasarja on osa Into Seinäjoen ja Seinäjoen Ammattikorkeakoulun koordinoimaa ruokamatkailun kehittämishanketta, jota rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta.

Suvi Takala, puh. 044 754 1678, suvi.takala(at)intoseinajoki.fi

Suvi Takala työskentelee Into Seinäjoessa ruokakehittämisen parissa myynti ja markkinointi intohimonaan. Vapaa-aika kuluu yhdistystoiminnassa, koulun penkillä ja kuntosalilla.