Niukkuudella enemmän elämää

Keskustan elävöittämisen tavoitteellinen yhtälö on yksinkertaisuudessaan seuraava: enemmän asukkaita = enemmän elämää ja palveluita. Tällä hetkellä Seinäjoen keskusta-alueella asuu ikäihmisiä ja opiskelijoita, mutta lapsiperheet puuttuvat lähes kokonaan. Asemanseutua koskevissa kyselyihin vastanneet haluaisivat, että alueen asujaimisto on mahdollisimman monipuolinen. Millaisella ratkaisulla lapsiperheitä saataisiin keskusta-asujiksi?

Väitän, että niukkuudella.

Pelkästään asuinneliöiden vähentämisellä saavutetaan mm. seuraavaa:

Keskeinen sijainti. Isommissa kaupungeissa trendi näyttää jo siltä, että myös lapsiperheet ovat valmiita tinkimään neliöistä saavuttaakseen keskeisen sijainnin ja keskustapalvelut.

Saavutettavissa oleva hinta, jonka myös keskituloinen perhe pystyy maksamaan.

Ekologisempi elämä. Yhä useammat haluavat elää ekologisemmin. Samaan aikaan suurin osa hiilijalanjäljestämme muodostuu asumisesta ja liikenteestä. Turhien neliöiden lisäksi keskusta-asujana voi luopua myös kakkosautosta. Omasta autosta jopa kokonaan. Julkinen liikenne kulkee etuovelta (jopa Seinäjoella) ja pyörä tai yhteiskäyttöauto vie tarpeen vaatiessa pidemmälle kaupungin alueella.

Helpompi arki. Kodin tavaramäärän vähentäminen tuo lisäaikaa, kun vapaa-aika ei kulu tavaroiden järjestelyyn ja huoltamiseen.

Lisäksi lähipalvelut vapauttavat aikaa. Arki-illat voi viettää muutenkin kuin harrastuskuskina tenaville tai rikkaruohoja nyppien. Lähikaupan kotiinkuljetus tuo ruuat ovelle, naapureiden kanssa on helppo perustaa siivousrinki ja yhteisissä tiloissa voi kuntoilla yhdessä.

Voisiko siis jopa todeta, että keskusta-asujana saavuttaa onnellisemman elämän?

Niukkuuden väitetään usein olevan luovuuden alku. Asumisessa neliöitä enemmän määrää tilojen toimivuus ja ympäristön esteettisyys. Arkkitehti Anssi Lassilaa (HS 19.7.2017) siteeraten ”Vähistä aineksista tehdään hyviä asuntoja ja kiinnostavaa arkkitehtuuria”.

Mikä saisi Sinut muuttamaan asemanseudulle tai millaisia palveluita toivoisit sieltä löytyvän? Vastaa yleissuunnitelmaluonnosta koskevaan kyselyyn meidanseinajoki.fi –sivulla, kiitos.

Kirjoitus julkaistu kaupunkilehti Eparissa 26.7.2017.

Johanna jakaa työaikaansa asemanseudun kehittämisen lisäksi Seinäjoen Yrittäjille erilaisissa viestintä- ja koordinointihommissa. Lisäksi hän aloittelee projektia Alvar Aallon tuotteistamiseksi. Johanna miksaa kulttuuria ja bisnestä myös vapaa-ajallaan ja uskoo poikkitaiteellisen ja -tieteellisen työn tuottavan herkullisimman tuloksen.

• keskustan kehittäminen
  • keskusta-asuminen