Ruoka- ja juomamatkailua

Oletko huomannut, että meitä seinäjokelaisia hemmotellaan yhä laajenevalla kahvila- ja ravintolatarjonnalla? Viime kesänä kaupunkiin rantautui useampi uusi kahvila ja ravintola. Näyttää että meillekin tänne Pohjanmaalle muotoutuu kahvilakulttuuria eli ihmiset myös käyttävät palveluita. Ihan itsessäänhän palvelut eivät pysy pystyssä, joten olisi toivottavaa että me myös ostamme ja hyödynnämme hienoa kattausta.

Kahvilat ja ravintolat ovat yksi kaupunkikehittämisen mittari, ei virallisesti mutta henkisesti. Laajeneva ja kehittyvä tarjonta viihtyisine puitteineen houkuttaa kävijöitä myös muualta. Tunnustan itse tekeväni matkoilla – kotimaassa ja ulkomailla – jopa etukäteissuunnittelua siitä, mitkä ovat kiinnostavimmat kahvilat ja ravintolat. Enkä nyt tarkoita merkkitason ravintoloita. Luulen että en ole ainut.

Meillä Seinäjoella ja Etelä-Pohjanmaalla on loistavat mahdollisuudet hyödyntää paikallisia tuotteita ja tuottajia, sillä lähiseudulla on useita laadukkaita ruuan ja juoman tuottajia. Yhteistyötä tehdään jo ansiokkaasti tuottajien kesken Ruokaprovinssi-brändin alla. Tulevaisuudessa markkinointipäällikkö innosta puhkuen haluaa markkinoida yhteisiä ravintola-, kahvila- ja panimokierroksia. Tässä vain yksi esimerkki. Elämykselliset kierrokset omaperäisine yritystarinoineen ovat tuotteistamista vailla valmiit.

Matkailu on tällä hetkellä kovassa nosteessa Suomessa. Etelä-Pohjanmaa on valitettavasti majoitusvuorokausien määrässä tilastojen alapäässä, mutta siitä voidaan ponnistaa ylöspäin. Seinäjoella halutaan panostaa mm. Aalto-keskuksen markkinointiin, ja Ähtäriin tulevat pandat houkuttelevat kokonaan uusia kävijäryhmiä. Lakeudelle-perhekohteissa tehdään esimerkillistä yhteistyötä kärkiyritysten kesken. Otetaan mekin täällä kaikki hyöty irti ja tarjotaan kävijöille parasta. Suomen parasta.

Tuula Lahti, puh. 040 550 8319, tuula.lahti(at)intoseinajoki.fi

Intohimona Seinäjoen tunnetuksi tekeminen
Aito pohjalainen, ylpeä juuristaan eikä pysty välttämään murretta
Verkostoituja, oppinut piiiitkän työuran aikana tuntemaan väkeä Seinäjoelta ja maakunnasta