Seinäjoki on jo ympärivuotinen tapahtumien suurkaupunki

Olen vuosien aikana törmännyt usein kommentteihin, joiden mukaan ”Seinäjoella ei koskaan tapahdu mitään, paitsi kesällä”. Näitä kommentteja kuulee jatkuvasti niin meidän paikallisten kuin ulkopaikkakuntalaistenkin suusta. Viimeksi syksyllä olin erään opiskelijaryhmän haastateltavana, ja he esittivät toiveen, että hankkisin kaupunkiin enemmän tapahtumia talvikaudelle. Silloin kun ei heidän kokemuksensa mukaan tapahdu oikein mitään.

Valitettavasti yllä esitetty ajatustapa on hyvin yleinen, vaikka se ei pidä mielestäni lainkaan paikkaansa. Tapahtuuhan kaupungissa koko ajan - ja vaikka mitä!

Esimerkiksi seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana on tulossa mm. ensimmäistä kertaa järjestettävä moottoriurheilun talvitapahtuma Extreme Winter Circus, musiikkialan ammattilaistapahtuma MARS, Lakeuden Panimojuhlat, Pytinkimessut, Kulmilla-karnevaali ja Komiat Karkelot.

Näiden lisäksi kaupunginteatterissa pyörii parhaillaan useampikin esitys ja Rytmikorjaamo julkisti juuri kevään keikkakalenterinsa. Tähän listaan kun lisätään kaikki muut konsertit, keikat, avoimet yleisöluennot, näyttelyt ja urheilutapahtumat, mitä kaupungissa on, niin kalenteri alkaa olla aika täysi.

Kesäkuukaudet Seinäjoella ovat tunnetusti jo niin täyteen buukattuja, että sinne on vaikea saada mahtumaan mitään muuta perinteisten ja jokavuotisten suurtapahtumiemme (Provinssi, Tangomarkkinat, SolarSound ja Vauhtiajot) lisäksi. Välillä ”kärsitään” myös runsauden pulasta. Tänäkin kesänä kaupungissa järjestetään kolme tapahtumaa osittain päällekkäin: UEFA U19-poikien EM-lopputurnaus 2018, Fin5 2018-rastiviikko sekä Vauhtiajot.

Yllämainittujen kaikille avoimien tapahtumien lisäksi Seinäjoen hotelleissa ja kokouspaikoissa käy kova kuhina muina vuodenaikoina, kun yritykset ja yhdistykset viettävät erilaisia kokous- ja koulutustilaisuuksiaan. Välillä tietyille ajankohdille on niin kova tunku, että joudutaan myydä ”ei-oota”, kun tilat ovat varattuina. Seinäjoen maine hyvänä ja helppona kokouskaupunkina on vahvistunut, toki sen eteen on tehty ja tullaan tekemään jatkossakin paljon töitä.

Kun asiaa oikein miettii, niin kaupungin kokoon nähden meillä järjestetään todella paljon hyvinkin erilaisia tapahtumia. Ehdotankin siis, että unohdetaan jo vanhentunut hokema, ettei täällä koskaan tapahdu mitään ja kutsutaan Seinäjokea ympärivuotiseksi tapahtumakaupungiksi.

Lopuksi vielä muutama nosto tulevista tapahtumista:

13.1. Miljoonasade, Rytmikorjaamo
18.1. Kynnyksen yli hyvinvointiin – Aki & Rita, luentotilaisuus, Törnävä-Sali
19.-20.1. Lakeuden Panimojuhlat, Rytmikorjaamo
20.-21.1. Pii Poon LEGO-tapahtuma, Seinäjoki Areena
20.1. Extreme Winter Circus, OmaSp Stadion
25.1. Sonata Arctica, Rytmikorjaamo
28.1. SPV – SB Welhot, Uimahalli-Urheilutalo
2.-3.2. SARKA-messut, Seinäjoki Areena
10.2. Teatteri Eurooppa Neljä: Suuri Valelääkärikirja -komedia, Seinäjoki-Sali

Jenniina Palmu, myyntipäällikkö, Seinäjoki Congress

Jenniina on Seinäjoki Congressin myyntipäällikkö ja jäänyt pahasti koukkuun tapahtuma-alan syövereihin. Tästä ominaisuudesta saavat "kärsiä" niin ystävät, työkaverit kuin perheenjäsenetkin. Aina pitää päästä jotain järjestämään - oli kyseessä sitten polttarit, sukujuhlat tai työpaikan pikkujoulut.

Jenniina Palmu

Myyntipäällikkö Seinäjoki Congress Oy 040 779 8809