Yritykset sijoittavat miljardi euroa Seinäjoelle

Suomen kilpailukyky on pitkän taantuman jäljiltä kohenemassa ja talous on selvästi piristynyt. Luottamus investointien toteuttamiseen on vahvistunut ja Suomi on kiinnostava kohde investointipääomalle. Suomalainen osaaminen käy samalla kaupaksi kiihtyvällä tahdilla. Yhä useamman kansainvälisen kaupan tekee pk-kokoluokan yritys, jonka osaaminen on kehittynyt kilpailijoitaan paremmin, joka tuntee markkinan ja asiakkaan ja kykenee viemään kaupat päätökseen. Samalla yritys kipuaa osaamisessaan maailmanluokkaan ja auttaa meitä suomalaisia pärjäämään isojen talouksien rynnistyksessä.

Näin myös meillä Seinäjoella, joka on kasvanut kovaa tahtia koko 2000-luvun, kiitos menestyvien yritysten. Olemme rikkoneet kasvuennätyksiä vuosittain ja Seinäjoki on monella kasvun mittarilla Suomen ykkönen. Kun tulevatkin vuodet vaikuttavat olevan uusien ennätysten aikaa, haastoimme seinäjokiset yritykset kertomaan lähivuosien suunnitelmistaan. Kokosimme yhteen tulevien viiden vuoden investoinnit Seinäjoelle, ja summa ylittää reippaasti huikean miljardin euron rajan.

Uuden Itäväylän ja sen varteen syntyvien uusien liiketoiminta-alueiden vetovoima näkyy uusina tonttikauppoina ja mm. Kapernaumi-Roveksen osaamiskeskittymä kasvaa ja vahvistuu. Alue on osoittautunut sijoittuvien yritysten kannalta erittäin kilpailukykyiseksi.

Seinäjoelle sijoittumisen perusteena ovat usein hyvä kiinteistön arvonkehitys, nopea logistiikka, huoltovarmuus ja läsnä oleva vahva yrityskumppaniverkosto. Perusteena on myös eteläpohjalainen tekemisen tahto, joka näkyy mutkattomana yhteistyönä ja tapana suhtautua työhön ja menestykseen sitoutuneesti, jopa intohimoisesti.

Uusimpia mittavia investoijia Seinäjoelle ovat Posti (Veine), Inex Partners, Prima Industrie, YIT ja Kesko. Yhä useammat yritykset kasvavat ja laajentavat meillä toimintaansa. Teknologiateollisuudessa ajankohtaisina Tibnorin, Ferrum Steelin, Konepaja Stamacin ja PRP:n isot tuotannolliset investoinnit. Elintarvikealan paikallisten jättien Atrian ja Valion investoinnit Seinäjoelle ovat jatkuvia. Niillä ne varmistavat omaa kilpailukykyään muuttuvassa kuluttajamarkkinassa.

Me intolaiset pääsemme näkemään menestyviä yrityksiä hyvin läheltä. Keskustelut yrittäjien ja yritysjohdon kanssa ovat työn suola. Kuulemme huikeita tarinoita menestymisen taustalla. Usein tarinoihin liittyy rohkeus tehdä isoja päätöksiä ja kyky ajoittaa päätökset yrityksen ja markkinan kannalta oikein. Juuri nyt kasvun laineella on hyvä hetki satsata kilpailukykyyn, tehdä investointipäätöksiä ja sijoittaa ne kartalla niin, että päätös tuntuu oikealta myös 2020-luvulla.

Tervetuloa Seinäjoelle!

PS: Tällä viikolla tapahtumien suurkaupunki Seinäjoki isännöi Farmari-messuja. luvassa lähes 100 000 vierasta!

Jukka Pajunen p. 044 4181215 jukka.pajunen@intoseinajoki.fi

Jukka vetää Inton asiakkuustiimiä ja järjestää intolaisille kohtaamisia yritysten ja yrittäjien kanssa.

• Palvelut, neuvonta, palvelu

Alueet