Agrobiotalous nyt: Tuotekehitysapuja yrityksille ja paikkoja Elma -messuille

Seinäjoella tehdään talven aikana selvitys tilojen yhteisten energiantuotantolaitosten kannattavuudesta

Into Seinäjoki Oy on vastannut alueen maatalousyrittäjien huutoon ja aloittanut selvityksen maatilojen kuivalannan jalostamiseksi energiaksi. Tavoitteena ovat tilojen yhteisomisteiset energiantuotantolaitokset, jotka muuntavat ylimääräisen kuivalannan energiaksi ja lannoitteeksi.

- Energian hyödyntäjänä voi olla jokin muu taho kuin tilat itse. Esimerkiksi kunta tai liikenne, selvityshankkeesta vastaava Jussi Yli-Hukkala Into Seinäjoesta toteaa. Energian lisäksi laitokset voisivat myydä prosessissa syntyvän jäännöksen lannoitteena, jonka ravinnemäärä säilyy käsittelystä huolimatta 100-prosenttisena. Ja luomukelpoisena. Se on erittäin tärkeä lisäarvo, koska luomuviljelyyn ei ole tarjolla nykyisellään riittävästi vaihtoehtoja.

Yli-Hukkala pitää arvokkaana, että tarve selvitykseen on lähtenyt maatalousyrittäjiltä itseltään. Mikäli ratkaisuja löydetään, tilojen lannanlevitysalan ja sopimusalojen tarve saataisiin kohtuullistettua ja samalla mahdollistetaan lisäliiketoiminnan tuomat hyödyt.

Myös teknologiatoimittajat ovat Yli-Hukkalan mukaan hyvin sitoutuneita selvitykseen arvioimaan alueelta löydettävien keskittymien syötteiden käyttökelpoisuutta eri jalostusprosesseissa. Biomestat-hanketta rahoittaa Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen maaseutuohjelma.

Lisätietoja: Jussi Yli-Hukkala, puh. 040 831 9622, jussi.yli-hukkala@intoseinajoki.fi

Food Business Summit järjestetään 12-13.6.2018

Työ ruokaketjun alueellisen osaamisen esille tuomiseksi jatkuu myös Food Business Summitissa. Tervetuloa aamukahveille 19.9.2017 klo 9:00 Seinäjoen Framille kertomaan, mitä haluatte tapahtumalta. Ensi kesän Food Business Summitin kanssa limittäin järjestetään ERIAFF- konferenssi (European Regions for Innovations in Agriculture, Food and Forestry). Etsimme parhaillaan lyhyitä yritysvetoisia puheenvuoroja ja vierailukohteita Summitin ohjelmaan.

Valokuvia ja videoita viime kesän Food Business Summitista löydätte täältä ja täältä

Lisätietoja: Päivi Alaniska, paivi.alaniska@intoseinajoki.fi, 0405053284

Lähde yrityskumppaniksi! Hyödynnä opiskelijoiden apu tuokehitykseen

Seinäjoen ammattikorkeakoulun bio- ja elintarviketekniikan tuotekehityksen opetuksessa on toteutettu BieliPro-konseptiksi nimettyä toimintamallia vuodesta 2013 alkaen. Kurssin opiskelijoiden tekemien tuotekehitystöiden pohjalta on syntynyt tuotteita kauppojen hyllyille ja työskentelyn pohjalta on uudistettu eli tuotehuollettu mm. leipomotuotteita.

Tuotekehityksen opetukseen ja oppimiseen on vahvasti kytketty yritysyhteistyö ja lähes jokaisessa yli 20 tehdyssä harjoitustyössä on ollut jollain tasolla mukana yrityskumppani. Uusia yrityskumppaneita haetaan lisää ympäri vuoden. Myös tämän syksyn BieliProhon mahtuu mukaan yrityskumppaneiden aiheita.

Lue lisää abseinäjoki.com blogista tai kysy Matti-Pekka Pasto, matti-pekka.pasto@seamk.fi, 040 868 0100

Into Seinäjoki kokoaa Elma-messuille Helsinkiin marraskuuksi alueemme yritysten yhteisosastoa

Osastolla tuodaan esiin Seinäjoen seudun ruokaosaamista ja matkailua. Osastolle kaavaillaan myös erillistä lounge- tilaa, johon yritykset voivat halutessaan kutsua yhteistyökumppaneitaan ja asiakkaitaan.

Hae nyt mukaan yhteiosastolle ja ota iso harppaus kohti pääkaupunkiseudun markkinoita ja valtakunnallista tunnettuutta. Rakennamme koko messukonseptin avaimet käteen -periaatteella. Sinä tuot mukaan brändisi, tuotteesi ja myyjäsi. Osallistuminen osastolle maksaa tilatarpeesta riippuen 800-1600 euroa.

Elma- maaseutumessut järjestetään osana suurempaa Meidän viikonloppu -tapahtumakokonaisuutta Helsingin messukeskuksessa 10.-12.11.2017. Elmassa esillä ovat mm. elintarvikkeet, luomutuotteet, matkailu- ja elämystuotteet sekä eläimet ja niiden hoitaminen. Tapahtuman kokonaiskävijämäärä 2016 oli lähes 38 000.

Kysy pikaisesti lisää ja hae mukaan: Suvi Takala, suvi.takala@intoseinajoki.fi, puh. 044 754 1678

• agrobiotalous
  • liiketoiminta