Fiksu assa -kisa antoi mallia koko maan asemien ja erityisalueiden kehittämiseen

Liiketoimintakilpailut ja pilotoinnit nopea tapa testata, mikä toimii ja mikä ei

Seinäjoella viime vuonna toteutettu Fiksu assa -kilpailu tarjosi ideoita ja ajatuksia paitsi Seinäjoen asemanseudun myös muiden suomalaisten asema-alueiden kehittämiseen.

- Seinäjoen näkökulmasta keskeisin viesti on se, että tällaista vaativaa kaupunkialueen kehittämisprosessia on syytä pitää yllä koko ajan. Kaikenlaiset pienet ja suuret kehittämistoimet monipuolistavat ja haastavat sitä, millaisia mahdollisuuksia ja rajoitteita asemanseudun kehittämiseen liittyy. Ne tuottavat hyödyllistä ja arvokasta tietopohjaa, jota on syytä pyrkiä systemaattisesti hyödyntämään.

Näin toteavat tutkijat Olli Ruokolainen ja Jari Kolehmainen Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta, Alueellisen kehittämisen tutkimusryhmä Sentestä. He tutkivat "tapaus Fiksu assaa" siitä näkökulmasta, kuinka kaupunkikehittämistä voi tehdä liiketoimintaideakilpailun avulla.

- Seinäjoenkin asemanseutua koskeva ajattelu kehittyy ja konkretisoituu koko ajan esimerkiksi Fiksu assa -kilpailun kaltaisten komponenttien kautta.

Viesti asemanseutujen kehittämiselle muualla Suomessa on Kolehmaisen ja Ruokolaisen mukaan hyvin selkeä:

- Liiketoimintaideakilpailuja ja liiketoimintojen pilotointeja voidaan käyttää ennen muuta sen testaamiseen, millaiset liiketoiminnot voisivat toimia asemanseudulla ja millaisia fyysisiä puitteita ne toiminnalleen tarvitsevat ja/tai luovat? Asemanseudulla voivat menestyä esimerkiksi sellaiset liiketoiminnot, jotka eivät välttämättä kokonaisuudessaan vie asemanseutujen kehittymistä eteenpäin. Toisaalta asemanseudulla eivät välttämättä menesty sellaiset liiketoimintakonseptit, jotka voisivat olla hyödyllisiä ja tarpeellisia. Tässä suhteessa oleellista onkin saada oikeaa, empiiristä tietoa erilaisten konseptien toimivuudesta ja niiden mahdollisista kehittämiskohteista.

Vaikka kilpailut ovat näyttävä ja julkisuutta kiinnostava kehittämisen muoto, niitä ei kannata järjestää itsetarkoituksellisesti tai tyhjiössä.

- Kilpailut ja kokeilut pitäisi liittää osaksi laajempia suunnittelu- ja kehittämisprosesseja. Pitkäjännitteisessä maankäytön kehittämisessä erilaiset liiketoimintaideakilpailut jne. ovat parhaimmillaankin lisukkeita ja mausteita. Elinkeinollisten erityisalueiden kehittämistyön pitääkin olla kokonaisvaltaista ja linjakasta; kehittämisen eri elementtien tulee tukea toisiaan.

Tapaus Fiksu assa -tutkimus toteutettiin osana Into Seinäjoen hallinnoimaa ”RESPA (Recreating Spaces) – Kaupunkien erityisalueiden uusi yrityskehitysmalli” -hanketta. Sen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asemanseutujen sekä muiden erityisalueiden toiminnallisesta kehittämisestä.

Fiksu assa -kilpailussa yrityksiä kannustettiin avoimen ideakilpailun kautta sekä hyödyntämään asemanseutuun liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia että myös epäsuorasti pilotoimaan tulevaisuuden asemanseutua ja sen mahdollisia liiketoimintoja. Asemanseutu tarjosi siis ”elävän elämän laboratorion” sekä yrityksille että tutkijoille lisätä ymmärrystä asemanseutujen kaltaisten erityisalueiden kehittämisestä.

Lue koko tutkimusraportti tästä.

Lisätietoja: Johanna Rintamäki, Into Seinäjoki, puh. 040 592 7518, Jari Kolehmainen, Tampereen yliopisto, puh. 050-5749704

Johanna Rintamäki

Asiantuntija 040 592 7518