Kasvua Seinäjoella: Ylisen Broilerille Suomen ensimmäinen lämmöntalteenottojärjestelmä

Seinäjokelainen Ylisen Broiler on ottanut ensimmäisenä suomalaisena tilana käyttöön uuden ajan lämmöntalteenottojärjestelmän. Nyt on käytössä ensimmäinen kontti, tulossa on vielä kolme lisää. Yhteensä investointi nousee noin 250 000 euroon.

Yrittäjä Aki Ylinen katsoo tuotannossaan kauas ja haluaa varmistaa kilpailukykynsä. Siksi hän innostui heti myös uudesta järjestelmästä.

- Laitteelle ei ole aiemmin ollut maahantuojaa. Lisäksi on aina epäilty Suomen talven kovuutta, mutta Agrosupplyn kontin pitäisi pystyä takaamaan hyötysuhde kovillakin pakkasilla.

Ylinen odottaa uudesta järjestelmästä useita hyötyjä.

- Energiaa säästyy ja optimiolosuhteiden säilyttäminen ympäri vuoden helpottuu. Lintujen hyvinvoinnin varmistaminen oikeilla olosuhteilla ja pohjapehkun kuivana pitäminen on tärkeä osa kasvatusta. Kontti vähentää myös ympäristökuormitusta.

Talteenottokontti käytännössä "kierrättää" lämpöenergiaa - ottaa talteen ja puhaltaa takaisin halliin - ja siten säästää huomattavasti hallin kokonaisenergiankulutusta. Broilerituotanto on hyvin energiaintensiivistä tuotantoa, etenkin talviaikaan lämmityskulut ovat merkittävät. Siksi tämäntyyppisille teknisille ratkaisuille voi olla kysyntää. Vastaavia tekniikoita käytetään yleisesti mm. Kanadassa, missä olosuhteet vastaavat Suomen oloja.

Ylisen Broilerin nykyinen tuotanto on 90 000 broileria/erä. Eriä kasvatetaan 6-7/vuosi. Lihakiloina tuotannon koko on miljoona kiloa.

Lisätietoja: Aki Ylinen, puh. 0400 569 987

Mikäli haluat keskustella maatalousyrityksen liiketoiminnan kehittämisestä, ota yhteyttä asiantuntijaamme Jenni Koskeen, puh. 050 554 1440

Tutustu seinäjokelaisiin kasvuyritystarinoihin täällä.

• business
  • kasvu