Miljoonan investointitahti pitää Stamacin vireessä

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR, kuva: Tuukka Kiviranta

Seinäjokelainen Konepaja Stamac Oy hakee maltillista kasvua rohkeilla investoinneilla. Lastuavaan työstöön ja tuotannon optimointiin keskittyvä konepaja satsaa uusimpaan tekniikkaan.

– Meillä on tehty strateginen päätös, että investoimme vuosittain kymmenen prosenttia liikevaihdosta. Seuraamme tarkasti alan messuilla ja muissa tapahtumissa, onko meille sopivia uusia koneita tullut markkinoille, toimitusjohtaja Pekka Anttila kertoo.

Stamacin asiakkaita ovat kansainväliset Suomessa toimivat kuljetusväline- ja koneenrakennusteollisuuden yritykset, joiden tuotteissa on mittatarkkoja ja valmistuksellisesti vaativia osia.

– Asiakkaamme arvostavat sitä, että meillä jyrsintä ja sorvaus tapahtuvat nykyajan vaatimusten mukaisilla työstökoneilla. Asiakkaidemme tuotannosta 90 prosenttia menee vientiin, mikä tekee myös Stamacista kansainvälisen yrityksen. Olemme ylpeitä siitä, että koneistamomme kasvaa asiakkaidemme mukana.

Tyytyväisten konepaja -slogan kertoo, että Stamacilla panostetaan työntekijöihin. Kun työolosuhteet ovat kunnossa, se näkyy työviihtyvyyden kautta myös tuottavuudessa. Lisäksi tyytyväiset asiakkaat ovat paras tae yrityksen kasvulle.

Metallialalla vallitsee nyt positiivinen kierre. Vienti on lähtenyt vetämään ja tilauskanta on pidentynyt. Vaikka alalla on tällä hetkellä työvoimapula, Seinäjoella on Anttilan mukaan helppo rekrytoida väkeä.

– Vuoden aikana olemme ottaneet neljä uutta työntekijää. Kaupunkiin tulee nykyään paljon paluumuuttajia.

Anttila yrittäjänä arvostaa Seinäjoen logistista sijaintia.

– Seinäjoki on yrittäjäystävällinen kaupunki, lupa-asiat järjestyvät nopeasti ja Into Seinäjoelta saa aina apua pyytäessä.

Konepaja Stamac Oy lyhyesti
– Työntekijöitä 54