​Seinäjoen keskustan kehittämisohjelmassa paljon simppeleitä, konkreettisia tekoja

Kännykän latauspistokkeet, tangotähtien tähdet katuun, kävelykadun laajennus, maauimala. Muun muassa tällaisia asioita on kirjattu Seinäjoen keskustan kehittämisohjelmaan vuosille 2019-2025. Into Seinäjoen johdolla koottu kehittämisohjelma luo näkyä keskustan pitkäjännitteiseen kehittämiseen.

- Tarve tällaisen konkreettisen tiekartan tekemiseen nousi esiin sekä keskustan yrityksiltä että kiinteistönomistajilta, keskustan kehittäjä Niina Koskipalo Into Seinäjoesta kertoo.

Kehittämisohjelma konkretisoi toimenpidetasolle kaupungin strategian kanssa linjassa olevia keskustakehittämisen teemoja. Ohjelman toteutumista seurataan aktiivisesti kaupunkikeskustan kehittämistyöryhmässä. Sitä tarkastellaan vuosittain myös kaupungin budjettivalmistelun yhteydessä.

- Toimenpiteet ovat konkreettisia ja useimpia niistä toteutetaan joka tapauksessa. Nyt niitä on koottu systemaattisesti yksiin kansiin. Kaupungin näkökulmasta kyse on tavoitteista ja suunnitelmista, ei investointiohjelmasta, Koskipalo muistuttaa.

Kehittämisohjelman valmistelu alkoi kesällä 2018 toimialoittain käydyillä keskusteluilla Seinäjoen kaupunkistrategiassa linjatuista keskustankehittämisen teemoista. Ohjelman työstämiseen osallistui syksyn kuluessa useita kymmeniä keskustassa toimivien yritysten, kiinteistönomistajien ja kaupungin edustajia.

- Keskustelujen ja työpajojen tuloksena kehittämisohjelmalle muodostui vuoteen 2025 saakka ulottuva toiminnallinen aikajana sekä vastuutahot. Toimenpiteet on koottu neljään kerrokseen: digitaaliseen kerrokseen, kaupunkikulttuurin kerrokseen, liikkumisen kerrokseen ja fyysiseen kerrokseen.

Liikkumisen kerrosta ovat esimerkiksi esteettömät pyöräilyreitit, digitaalista tapahtuma-alustojen digitaalinen varaaminen, fyysistä Keskustorin kahvilapaviljongin rakentaminen jne.