Seinäjoki lennossa: ​Älypoweria 70 maahan

Teksti: Tiina Rantakoski/BSTR, Kuva: Tuukka Kiviranta

Finn-Powerin jättitehdas tuo Seinäjoen Roveksen alueelle 20 000 neliötä, 350 ihmistä ja 75 tuotekehittäjän keskittymän. Itäväylän varteen nousseessa tehtaassa valmistuu älykkäitä ohutlevyntyöstökoneita ja -järjestelmiä maailman teollisuuden tarpeisiin. 75 tuotekehittäjää varmistaa, että yritys pysyy tiiviisti mukana alan ykkösketjussa.

– Automaation ja ohjelmistojen kehitys on avainroolissa ja tuo meille kilpailuetua maailmalla. Tuotekehittäjistämme noin puolet työskentelee ohjelmistokehityksen parissa, toimitusjohtaja Juha Mäkitalo kertoo.

Tuotantoautomaatio tarkoittaa nykyisin esimerkiksi kappaleenkäsittelyrobotteja ja varastoautomatiikkaa, mutta tulevaisuus tuo yhä fiksumpia ratkaisuja.

– Lähivuosien aikana yleistyvät sovellukset, joissa kone itse optimoi tekemistään.

Kauhavalta Seinäjoelle muuttavan Finn-Powerin työntekijöistä kolmannes asuu jo Seinäjoella. Mäkitalo kertoo yrityksen vauhdittavan rekrytointia muun muassa tekemällä yhteistyötä oppilaitosten kanssa.

–Osallistumme esimerkiksi digitaalisen valmistuksen professuurin rahoitukseen ja vahvistamme näin teknologiaosaamista seudulla, hän kertoo.

Finn-Power käyttää paljon alihankkijoita muun muassa osavalmistukseen. Alihankintaa tehdään eri puolilla Suomea ja maailmaa.

– Kartoitamme, mitä uusia mahdollisuuksia sijoittuminen Seinäjoella tuo. Ne voivat liittyä alihankintaan tai muihin yrityspalveluihin.

Riittävästi tilaa kasvulle

Lujatalon urakoima rakennusprojekti on sujunut aikataulussa, joten tuotanto käynnistyy Roveksessa elokuussa. Toimiston väki muuttaa Kauhavalta marraskuussa. Finn-Power vuokraa tehdaskiinteistön Seinäjoen kaupungin tytäryhtiöltä, Seinäjoen Yrityskiinteistöiltä. Mäkitalo kertoo, että muuton perusteina olivat ennen kaikkea taloudelliset syyt.

– Muutto oli yritykselle edullisempi vaihtoehto kuin vanhojen tilojen päivittäminen ja laajentaminen. Uudet tilat ovat tarkoituksenmukaiset ja tuotantoa on mahdollista kasvattaa joustavasti kysynnän vaihdellessa eri tuoteryhmien välillä.

– Korkeuttakin on tiloissa yli yhdeksän metriä. Avaruutta tarvitaan etenkin automaatiojärjestelmien testauksessa, sillä kokonaisuudet voivat olla jopa 30–40 metriä pitkiä ja 7–8 metriä leveitä, Mäkitalo kuvailee.

Itäväylältä maailmalle

Testauksen jälkeen laitteet pakataan ilmatiiviisiin pusseihin ja nostetaan kontteihin, jotka rekat noutavat tehdassalin sisällä olevalta kulkuväylältä. Kontit matkaavat kumipyörillä Eurooppaan ja laivarahtina ympäri maailman. Isoimmissa järjestelmissä tarvitaan jopa 20 rekan ketju.

– Kohdemaita on yli 70. Yksi suurimmista vientimaistamme on Yhdysvallat, joten tuontitullit olisivat meille huono asia, toimitusjohtaja vahvistaa.

Euroopassa kauppa on käynyt viime vuosina muun muassa Espanjaan ja Italiaan. Italiassa investointeja ja sitä myöten kauppaa on vauhdittanut yritysten mahdollisuus tuplata poistojen arvo. Myös Kiinassa kasvu on jatkuvaa. Finn-Powerin laitteilla pystytään työstämään levyä, jonka paksuus vaihtelee puolesta millistä kahdeksaan milliin. Tyypillisesti materiaali on kylmävalssattua tai ruostumatonta terästä.

– Myymme laitteita muun muassa kodinkone-, rakennus- ja energiateollisuuteen. Ohutlevy on tuttu materiaali mikroaaltouuneissa, ilmastointilaitteissa, sähkökaapeissa, hisseissä ja liukuportaiden paneeleissa, Mäkitalo selventää.

Itäväylän yritysalueet houkuttelevat

Seinäjoen Itäväylä tuo uusia mahdollisuuksia bisneksille. Roveksen teollisuus- ja logistiikka-alue on erinomainen sijoittumisalusta erityisesti Helsinki–Tampere–Oulu-yhteyksiä hyödyntäville yrityksille. Roveksen 300 hehtaarin alueella on tarjolla suuria tontteja, jotka sopivat logistiikkayrityksille sekä pienempiä teollisia ja kaupallisia tontteja. Alueelle ovat sijoittuneet jo muun muassa Finn-Powerin teollisuushalli, Postin elintarvikelogistiikan terminaali ja Inex Partnersin logistiikkaterminaali. Itäväylän ympäristöön kaavoitetaan lähivuosina yli tuhannen hehtaarin verran yritysalueita.

Juttu on mukana kaupungin ja Inton tuottamassa Seinäjoki lennossa -julkaisussa. Tutustu koko lehteen tästä.