Seinäjoki lennossa: Päätös yrittäjyydestä 8-vuotiaana

Seinäjokelaiset Mööpeli-pojat nousivat somehitiksi

Seinäjoella yrittäjyys on dna:ssa. Tämä pitää konkreettisesti kutinsa 14 tänä vuonna täyttävien Kalle Iskalan ja Konsta Keskitalon kohdalla. Nuoret miehet päättivät jo 8-vuotiaina, että oma 4H-yritys perustetaan heti, kun se on mahdollista eli 13-vuotiaana. Vuoden 2017 maaliskuussa perustettu Puusepänliike Mööpeli saikin lentävän lähdön, kun asiakkaan toiveiden mukaisesti rakennetusta talosängystä kasvoi somehitti ja kyselyjä ja tilauksia alkoi sadella ympäri maan.

Ja huima oli vuoden 2017 tahti muutenkin:
- Syyskuu: Osallistuminen Habitare-messuille omalla osastolla
- Lokakuu: Valinta vuoden käsityöyritykseksi Seinäjoen käsityömessuilla
- Marraskuu: Seinäjoen Yrittäjien palkinto yrittäjäteosta

Media teki Mööpelistä kymmeniä juttuja. Tässä muutamia siteerauksia:

“Ihmiset vertaavat hintoja joskus Ikean hintoihin. Ikealla on koneet, jotka hakkaavat tuotteita minkä ehtivät ja pakkaavat ne muoveihin. Meidän valttikortteja ovat aito käsityö ja nuori ikä.” “Tässä vaiheessa tämä on haaveammatti. Puusepän opinnot kiinnostavat.”
(Voice 8.10.2017)

“Parasta yrittäjyydessä on se, ”että saa olla itsensä johtaja”. On mahtavaa, että meitä arvostetaan ja otetaan huomioon eri tavoilla.”
(Seinäjoen Yrittäjät 17.11.2017)

“Habitaren ensikertalaiset kovassa pyörityksessä – 13-vuotiaat yrittäjät markkinoivat omaa mallistoaan alan asiantuntijoille.”
(Yle Pohjanmaa 13.9.)

“Nuoret yrittäjät huolehtivat puiden istutuksilla siitä, ettei työstettävä materiaali lopu kesken. – Muutama tuhat taimea meni mehtikköön. Sillä me taataan, että tulevillekin sukupolville riittää sitä tavaraa. Isoisoisät on varmaan meillekin istuttaneet noita mäntyjä ja kuusia. Että tehdään sitten sama hyvä takaisinkin päin.”

“Niin kauan yritetään kuin vain mielenkiintoa riittää. Nyt näyttää siltä, että ollaan vielä 45-vuotiainakin yrittäjiä puualalla.”
(Yle Pohjanmaa 21.6.2017)

“Onhan se mahtavaa, kun pääsee shoppailemaan firman piikkiin. Seinäjoen K-Raudasta saamme hyvät alennukset, sillä siellä arvostetaan nuoria yrittäjiä.”
(IS 22.6.2017)

Fakta: Yrittäjyyskasvatus on Seinäjoella kaupungin strateginen valinta. Tavoitteena on yrittäjäasenteen, yrittäjämäisen toimintatavan ja yrittäjyyden edistäminen koko ihmisen elinkaarella. Yrittäjyyskasvatus vahvistaa Seinäjoen asemaa yrittäjyyden ykköskaupunkina Suomessa.

Puusepänliike Mööpeli Facebookissa

Juttu on mukana kaupungin ja Inton tuottamassa Seinäjoki lennossa -julkaisussa. Tutustu koko lehteen tästä.