Seinäjoki lennossa: Subwayn Lehtimäki leipätyössä

Teksti: Outi Myllymäki/BSTR, Kuva: Tuukka Kiviranta

Matkapuhelinten tuotekehityksessä työskennellyt Petteri Lehtimäki noteerasi työmatkoillaan Pohjois-Amerikassa, miten Subway-ketju valloitti markkinaosuuksia. Se sai hänet vaihtamaan alaa ja muuttamaan Oulusta Seinäjoelle.

Vuonna 2004 saunaillassa syntyi ajatus, joka teki diplomi-insinööriksi opiskelleesta Petteri Lehtimäestä leipäkauppiaan. Hän heitti työkaverina toimineelle ystävälleen, että mitä jos perustettaisiin Ouluun oma Subway-ravintola. Ystävä teki kuitenkin oharit ja perusti yllättäen Subwayn ravintola-alalla toimineen tuttunsa kanssa.

Alahärmästä kotoisin oleva mies sisuuntui. Hän perusti lankonsa kanssa ravintolan vuonna 2007 ensin Vaasaan ja sitten toisen Seinäjoelle, johon myös nuorempi sisko tuli mukaan. Eikä mennyt kuin tovi, niin Oulunkin ravintola siirtyi tuoreen yrityksen omistukseen. Nykyään yhtiöllä on 27 pikaruokaravintolaa ympäri Suomea.

Kun maailman suurin pikaruokaketju valitsi 2010 Lehtimäen Suomen maajohtajaksi, oli aika luopua Oulusta ja kännykkäbisneksestä. Hän muutti perheensä kanssa Seinäjoelle.

– Lähemmäs sukulaisia ja keskemmälle Suomea.

Pikaruokaketju toimii franchise-yrittäjäpohjaisena, Suomessa ketjulla on 180 ravintolaa. Suomen parhaaksi pikaruokaketjuksi viime vuonna valittu Subway kasvaa ja kehittyy vahdilla ja aikoo rikkoa pian 200 ravintolan rajan. Muita pikaruokaketjuja terveellisemmässä maineessa oleva Subway on valinnanvapautta parhaimmillaan, sillä jokainen annos kootaan omien mieltymysten perusteella.

Lehtimäki on leipätyön lisäksi valinnut omaan kattaukseensa jalkapallon. Hän toimii SJK:n hallituksessa.

– Olen miettinyt, miten voisin muutenkin hyödyntää verkostojani Seinäjoen eduksi, hän pohtii.

Juttu on mukana kaupungin ja Inton tuottamassa Seinäjoki lennossa -julkaisussa. Tutustu koko lehteen tästä.