Semko kasvaa tasaisesti vientivetoisena

Betonielementtien kiinnitystuotteita valmistava Semko kasvaa ennen kaikkea viennin vetämänä.

- Vuosikasvumme on ollut jo vuosia tasaista 10 prosentin luokkaa. Koko tuotannosta 45 % menee vientiin. Pohjoismaiden ja Baltian lisäksi käynnistelemme vientiä Venäjälle, toimitusjohtaja Mikko Yliselä kertoo.

Suomessakin on Yliselän mukaan nyt hyvä markkinatilanne, mutta jo loppuvuodesta häämöttää tasaantumisen vaihe. Semko toimii Roveksen isolla teollisuusalueella. Ympäröivä kumppaneiden ja alihankkijoiden verkosto on tärkeä menestyksen tuki.

- Jotta pystyy tarjoamaan isoja juttuja, tarvitaan verkostoa ympärille. Se on iso vahvuus täällä. Kun ketju toimii, markkinoilla pärjää.

Terästukkureita voisi Yliselän mukaan olla vielä useampia.

- Ja miksei ylipäätään isompia yrityksiä. Finn-Powerin tulo on hyvä yksittäinen sijoittuminen.

Yliselä kehuu sekä Roveksen alueen että koko Seinäjoen hyvää henkeä ja yrittämisen meininkiä.

- Seinäjoella ei ole jääty surkuttelemaan, vaan asioita on lähdetty tekemään. Kaupunki kasvaa positiivisessa hengessä. Kun ihmiset näyttävät oikeasti muuttavan kasvukeskuksiin, Seinäjoki on siinä joukossa. Jos ei mitään olisi tehty, tilanne olisi aivan toinen. Myös Seinäjoen ammattikorkeakoulun kehittäminen ja opiskelijoiden saaminen kaupunkiin vahvistavat koko aluetta.

Semko pärjää halvan tuontitavaran puristuksessa nopeudella ja laadulla.

- Ja tietynlaisella tuttuudella. Pyrimme fiilikseen, että ihan kuin kotiinsa soittaisi, kun meille soittaa.

Ja kun vielä puristetaan omakehua, Yliselä toteaa: ”kyllä meillä ainakin yritystä riittää.” Semko on tähän asti erikoistunut betonirakenteiden räätälöityihin ja vakioituihin kiinnitystuotteisiin. Entäs yleistyvä puurakentaminen?

- Meillä on menossa kehityshankkeita liitososien tarjoamiseksi myös puurakentamiseen. Standardointia vaatii, kuten betonirakentamisessa. Tulevaisuus on hybridirakentamista. Betoni tullee kyllä pitämään pintansa teollisuus- ja asuinrakentamisessa, kun taas kouluissa, päiväkodeissa ja vastaavissa julkisrakennuksissa puu on jo nyt yleistynyt.

Semko lyhyesti:

• Työntekijöitä 35
  • Liikevaihto 7 Meur
  • Toimitiloja 2 500 m2, tontti 8 500 m2
  • Omistus: Timo Saarinen + 3 henkilöomistajaa
  • Pääasiakkaat: betonielementtitehtaat, rakennusliikkeet
  • Tuotannosta puolet vakiotuotteita, puolet räätälöityjä

www.semko.fi

Nostamme säännöllisesti esiin hyviä uutisia seinäjokelaisista yrityksistä. Vierailemme vuosittain sadoissa alueemme yrityksissä ja autamme kaikissa mahdollisissa asioissa.

Ota yhteyttä: Jukka Pajunen, puh. 044 418 1215, jukka.pajunen(at)intoseinajoki.fi

Jukka Pajunen

Johtaja, asiakkuudet ja sijoittuminen 044 418 1215