​Tavoitteena Roveksen teknologiayrityskeskittymä

Metal Decon/Takalan Konepajan toisen polven yrittäjällä Tuomas Takalalla on selkeä visio: kolminkertaistaa nykyinen työntekijämäärä ja rakentaa uudet toimitilat Itäväylälle Roveksen uudelle yritysalueelle Finn-Powerin naapurustoon.

- Tavoittelen maksimissaan 15 huippuammattilaisen porukkaa. Osaavaa ja ketterää kokoonpanoa, joka pystyisi tarvittaessa toimimaan sekä alihankkijana isommille että alihankintaprojektien vetäjänä.

Takalan konepaja valmistaa tällä hetkellä rosterista, dupleksista ja alumiinista erilaisia alle viiden kuution säiliöitä teollisuuden tarpeisiin.

- Kemianteollisuuden erotinsykloneita, vesisäiliöitä, juustoloitten suola-altaita, Takala luettelee.

Paja tuottaa myös erilaisia hitsauskokoonpanoja ja putkistoja mm. laivanrakentajille. Suurissa laivaprojekteissa olisi Takalan mukaan enemmänkin urakkaa otettavaksi. Siksi hän osallistuikin Inton järjestämään Markkinamaanatai-tilaisuuteen, jossa Meyer Turku esitteli hankintamenettelyitään.

- Voisimme olla itse jatkossa isompi toimittaja, joka tarjoaisi oman verkostonsa kautta jotakin kokonaisuutta. Aionkin lähteä myös Inton matkalle Navigate-messuille luomaan suoria kontakteja telakan väkeen.

Myös Ruotsin markkinoille Takala mielii. Ja aikoo lähteä itse myymään.

- Alumiinibisneksessä Suomi tuntuu olevan edellä Ruotsia. Siinä olisi saumaa.

Suurin osa konepajan asiakkaista on Kokkolan suunnalta. Seinäjoki on kuitenkin kotikaupunki. Siksi Seinäjoella pysytään.

- Paljon yhteistyökumppaneita ihan tässä kaupungissa ja ympäröivässä maakunnassa. Vielä kun saadaan halli parhaaseen paikkaan, niin sitten on kaikki kohdillaan.

Konepajalla on yhtenä tukijalkana Bemareihin erikoistunut huoltopalvelu. Takala näkee, että autohuollon kaltaisille oheispalveluille voi olla kasvavalla Itäväylän yritysalueella hyvä kysyntä.

- Siellä tulee työskentelemään helposti ainakin tuhat ihmistä. He tarvitsevat monenlaisia palveluita.

Konepajan nykyiset tilat sijaitsevat Katajalaakson yritysalueella lähellä Valion tehtaita. Takalan Konepaja ja sen MD Huolto ovat mukana Konepalvelu Lammi Ky:n ideoimassa ja järjestämässä avoimien ovien päivän 10. maaliskuuta. Mukana lisäksi Valogo Oy. Tarjolla yritysten tiloissa pikkusuolaista, kahvia ja pullaa, ilmapalloja sekä mm. rallisimulaattorin esittelyä.

Lisätietoja: Tuomas Takala Metal Deco / Takalan Konepaja Oy, +358 400 983 745, http://www.metaldeco.fi/

Kiinnostuitko Inton kasvupalveluista? Esimerkiksi Markkinamaanantaista tai reissusta Navicareen? Ota yhteyttä Pauliina Hautamäkeen (yhteystiedot alla). Tutustu palveluihimme ja yritystarinoihin TÄÄLLÄ.