Helppo liikkua -viikolla muistutetaan, että kaikille liikkuminen ei ole helppoa

Invalidiliitto ry järjestää kolmatta kertaa kansallisen Helppo liikkua -viikon 11.–17.5. Viikon aikana kerätään kansalaisten vinkkejä ja palautteita hankalista paikoista kaupunkiympäristössä ja erilaisissa asiointikohteissa. Verkkosivustolla osoitteessa www.helppoliikkua.fi voi kuka tahansa käydä antamassa vinkin helppokulkuisista paikoista esimerkiksi lastenvaunujen tai apuvälineiden kanssa liikkuville. Sivustolla voi myös antaa palautetta hankalista paikoista. Vuonna 2012 avattu karttapalvelu ja sivusto on päivitetty entistä paremmin käyttäjiä palvelevaksi.

Helppo liikkua -viikolla on myös tapahtumia ympäri Suomen. Mukana ovat Invalidiliiton paikallisyhdistysten lisäksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton perhekahvilat ja Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n yksiköt.

Käy sinäkin kertomassa, missä oli sujuvaa liikkua. Palautteesi voi auttaa jotain lastenvaunujen, pyörätuolin tai muun apuvälineen kanssa liikkuvaa.

Sivustolta löytyy myös tietoa Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn myöntämästä Helppo liikkua -tunnuksesta, joita voivat hakea kaikenkokoiset yritykset. Tunnuksen ideana on kannustaa yrittäjiä miettimään liikepaikan soveltuvuutta kaikkien kävijöiden näkökulmasta ja parantaa esteettömyyttä.

www.helppoliikkua.fi

Lisätietoja:

Invalidiliitto ry, tiedottaja Kirsi Maunula, p. 040 564 8402, kirsi.maunula@invalidiliitto.fi

*********

HUOM! Vinkki toimittajalle:

”Ei niin helppo liikkua” -päivä

Haluatko koettaa, miltä tuntuu, kun liikkuminen ei olekaan ihan helppoa? Vietä päivä pyörätuolissa.

Voit liikkua normaalin arkipäiväsi pyörätuolia käyttäen. Käy kaupassa, töissä, asioilla, harrastuksissa, kylässä, ravintolassa… missä vain arkeesi liittyvässä paikassa. Millaisia esteitä kohtaat? Minkä pitäisi olla toisin, jotta sinun olisi helppo liikkua tuolin kanssa? Miten pärjäisit kotonasi?

Jos innostuit, ota yhteyttä Kirsi Maunulaan, p. 040 564 8402, kirsi.maunula@invalidiliitto.fi niin järjestämme sinulle pyörätuolin lainaan. Sen saa noutaa käyttöönsä Validia Kuntoutuksen Helsingin toimipisteestä (entinen Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskus).

• lastenvaunut
  • lapsiperheet
  • lapsiperheet ja liikenne
  • palvelut