Taksit palvelevat jatkossa vammaisia asiakkaita yhä paremmin

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta. Fyysisesti vammaisille ihmisille muutos merkitsee turvallisempaa matkantekoa ja parempaa palvelua taksinkuljettajilta. Uudistuksen myötä taksinkuljettajilta edellytetään kykyä huolehtia paremmin matkustajien turvallisuudesta ja avustamisesta. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi, että kuljettaja on perehtynyt paremmin pyörätuolin kiinnittämiseen ja turvavälineiden käyttöön ahtaissakin olosuhteissa, ja osaa avustaa vammaista matkustajaa tarvittaessa.  Taksinkuljettajat saavat jatkossa kattavamman koulutuksen, mikä tarkoittaa esimerkiksi käytännön harjoituksia, joissa asiantuntijoina toimivat vammaisjärjestöjen edustajat.

Invalidiliitto on ollut merkittävällä panoksella vaikuttamassa lakimuutokseen.
-   On ilo lukea esitystä ja lakia, jossa on huomioitu meidän vaatimuksiamme, iloitsee Invalidiliiton lakimies Elina Akaan-Penttilä.
-   Voidaan aidosti sanoa, että Invalidiliitto vaikuttaa toimintakyvyltään rajoittuneiden asiakkaiden taksimatkustuksen turvallisuuden parantamiseen, Akaan-Penttilä jatkaa.

Taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. syyskuuta 2014.

Lisätietoja:
Invalidiliitto ry, lakimies Elina Akaan-Penttilä, p. 044 7650 663, elina.akaan-penttila@invalidiliitto.fi

• Politiikka

• taksinkuljettajat
  • vammaiset
  • invataksi
  • lakimuutos
  • liikkumisesteinen
  • apuväline

Invalidiliitto ry

Invalidiliitto on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö. Invalidiliitto tekee työtä yhteiskunnassa niin, että toimiva arki mahdollistaa fyysisesti vammaiselle ihmiselle itsenäisen ja hyvän elämän. www.invalidiliitto.fi

Sinikka Rantala