NYT!-tapahtumalla edistetään nuorten työllistymistä ja työelämän tietoutta

NYT! -tapahtuma avaa nuorille konkreettisen mahdollisuuden tutustua 22.1.2015 Kauppakeskus Itiksessä eri yrityksiin ja ammatteihin urasuunnittelun ja vaikkapa kesätöiden merkeissä. NYT! kokoaa myös eri asiantuntijoita kertomaan työnhausta, työsuhdeasioista ja yrittäjyydestä. Tapahtumaa aktiivisesti toteuttaneet Kulosaaren Yhteiskoulun ja Helsingin kielilukion oppilaat haluavat innostaa myös muita tahoja vastaaviin tempauksiin.

NYT! on Kulosaaren Yhteiskoulun, Helsingin kielilukion sekä Helsingin Yrittäjien järjestämä työelämätapahtuma. Innovatiiviseen yhteistyöhön ovat lähteneet mukaan YritysHelsinki, Uudenmaan TE-toimisto ja Kauppakeskus Itis ja 13 sen yritystä ja yrittäjää.

Tapahtuma järjestetään 22.1.2015 Kauppakeskus Itiksessä kello 13‒16, ja se on tarkoitettu erityisesti Kulosaaren Yhteiskoulun ja Helsingin kielilukion opiskelijoille, vaikka myös muut nuoret ovat lämpimästi tervetulleita kuuntelemaan ja keskustelemaan työelämästä.

‒ Verkostomainen yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut uutta ja innostavaa. NYT! tarjoaa foorumin, jossa nuoret ja työnantajat tutustuvat, kysyvät puolin ja toisin sekä oivaltavat toistensa tarjoamat mahdollisuudet. Tapahtumassa yritykset esittäytyvät työnantajana ja kertovat realistisesti työn tekemisen tavat, annin ja vaatimukset, kehittämispäällikkö, Pestaamo-projektipäällikkö Kaisa Välivehmas Helsingin Yrittäjistä kuvailee.

Kohtaamisilla työnhaun kynnystä matalammaksi

Tapahtumassa opiskelijoilla on mahdollisuus käydä tutustumassa kauppakeskuksesta mukaan lähteneisiin yrityksiin, ja kysyä niiden edustajilta työelämästä ja työnhausta. Tämän lisäksi Itiksen keskusaukion lavalla on työnhakua avaavia tietoiskuja sekä lavan ympärillä NYT!-tuunausklinikoita, joissa eri alojen asiantuntijat kertovat työelämän eri osa-alueista kuten työnhausta, työsuhdeasioista ja yrittäjyydestä.

‒ Itis on yli 2 000 ihmisen työpaikka ja kauppakeskuksessa on vuokralaisina noin 200 yritystä. Innostuimme heti, kun kuulimme mahdollisuudesta osallistua NYT!-tapahtumaan. Myös Itiksen myymälät ja palveluntuottajat lähtivät hienosti mukaan, Itiksen kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki toteaa.

‒ NYT!-tapahtuma on ainutlaatuinen mahdollisuus nuorille saada tietoa työelämästä ja työnhausta. Vastaavat, juuri nuorille suunnatut tapahtumat ovat harvassa ja toivon, että samanlaisia tapahtumia järjestettäisiin jatkossakin. Kaikkein hienointa tapahtumassa on se, että nuoret ovat saaneet olla mukana myös sen toteutuksessa, Kulosaaren Yhteiskoulun lukiolainen Leo Pihkala kertoo.

Lisätietoa:

Kehittämispäällikkö, Pestaamo-projektipäällikkö Kaisa Välivehmas, kaisa.valivehmas@helsinginyrittajat.fi, puh. 044 305 1067
Lukiolainen Leo Pihkala, Kulosaaren Yhteiskoulu, puh. 044 0522977, leo.pihkala@ksyk.fi
Kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki, Wereldhave Finland, puh. 050 549 5108, kirsi.feirikki@wereldhave.com

• Työelämä

• nyt! -tapahtuma