IVECO Stralis NP ajaa halki Euroopan Lissabonista Pietariin

IVECO, maakaasuteknologian edelläkävijä kuljetusalalla, ottaa osaa tämän vuoden “Blue Corridor-2017: Iberia – Baltia’ -ralliin Stralis NP:llä,maailman ensimmäisellä pitkän matkan kuljetuksiin suunnitellulla maakaasukuorma-autolla, joka pystyy hyödyntämään paineistettua tai nesteytettyä maakaasua. Osallistumalla ralliin IVECO haluaa olla mukana kehittämässä maakaasun käyttöä, jonka Iveco näkee parhaaksi ja ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi kuljetusalan kestävään kehitykseen.

” Blue Corridor-2017: Iberia – Baltia” -ralli, järjestäjinään Gazprom Group ja Uniper, kokoaa vuosittain kaasuautomarkkinoiden energia- ja logistiikkayritysten, ajoneuvojen valmistajien

ja käyttäjien edustajat yhteen esitelläkseen maakaasun tarjoamia etuja tulevaisuuden polttoaineena.

Ralli alkoi virallisesti liputusseremonialla, joka järjestettiin Carregadossa (Lissabonissa). Lähtöpisteestä osallistujat ajavat Euroopan halki Pietariin. Karavaani kulkee yli

5500 kilometriä, ja samalla BlueCorridorRally2017esitteleekin Euroopan

maakaasuinfrastruktuurin kehitystä ja osoittaa tämän kestävän polttoaineen soveltuvuuden pitkille matkoille.

”Blue Corridor-2017: Iberia – Baltia”-rallin reitillä karavaani pysähtyy useaan pyöreän pöydän keskusteluun ja tilaisuuteen , joissa IVECO, kaasu- ja kuljetusalan yritykset sekä hallitusten virkamiehet keskustelevat teknologisista ja laillisista näkökohdista, jotka liittyvät maakaasun käyttöön kuljetuksessa sekä tämän vaihtoehtoisen polttoaineen ympäristöllisistä, taloudellisista ja yhteiskunnallisista eduista. Rallin päätös on ajoitettu lokakuun 5. päivälle, jolloin järjestetään myös Pietarin International Gas Forum.

Karavaani pysähtyy myös Saksassa IVECOn Ulmin tehtaalla, jossa tankkaus on mahdollista maan ensimmäisellä LNG-asemalla. Syyskuun 25. päivänä, IVECO järjestää Ulmin kuljetuskeskuksessa pyöreän pöydän tilaisuuden, johon osallistuu kuljetusalan maakaasukehityksessä mukana olevia asiakkaita ja sidosryhmien edustajia.

IVECO osallistuu kuorma-autollaan Stralis NP AS440S40T/P:llä, joka on varustettu maakaasulle parhaan 400 hevosvoiman tehon ja 1700 Nm vääntömomentin mahdollistavalla IVECO Cursor 9 LNG/CNG -maakaasumoottorilla.

Stralis NP on ensimmäinen maakaasukuorma-auto, joka on erityisesti suunniteltu pitkän matkan kuljetuksiin, sekä ainoa kuorma-auto, joka hyödyntää paineistettua ja nesteytettyä maakaasua, mikä mahdollistaa pitkän matkan kuljetuksiin sopivan tehon, ajomukavuuden, vaihteistotekniikan sekä polttoaineriippumattomuuden. Ennätyksellisen 1500 kilometrin tankkausvälin myötä Stralis NP tekee maakaasusta varteenotettavan ratkaisun kansainvälisiin pitkän matkan kuljetuksiin.

Autolla ajetaan yli 5500 km läpi 12 maan , ja tarkoituksena onkin kasvattaa suuren yleisön, yritysten, asiantuntijoiden sekä median tietoisuutta LNG:n käytön eduista kuljetusalalla.

Tämän vuoden ralli keskittyy nesteytetyn maakaasun käyttöön rahtikuljetuksissa. Tässä kestävässä polttoaineessa yhdistyvät erinomainen ympäristöystävällisyys sekä kustannustehokkuus, ja polttoaine tarjoaa varteenotettavan vaihtoehdon nykyään käytettävälle dieselille rahtikuljetuksessa.

Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa, Saksan liikenteestä ja digitaalisesta infrastruktuurista vastaava ministeriö (BMVI)

toteaa nesteytetyn maakaasun (LNG) olevan parhaiten sovellettavissa oleva vaihtoehto pitkän matkan kuljetuksiin lyhyellä aikavälillä sekä seuraavan 10-15 vuoden ajan. Tämä painopiste nesteytettyyn maakaasuun on yhteneväinen IVECOnkuljetusalaa koskevan tulevaisuuden vision kanssa, jossa maakaasu on seuraava askel kestävien kuljetusten polulla.

IVECO on viimeisen 20 vuoden aikana kehittänyt edelläkävijänä vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä moottoreita, ja onkin alan johtava toimija. Tämän pitkäaikaisen vaihtoehtoiseen polttoaineteknologiaan keskittymisen ansiosta IVECO on tällä hetkellä ainoa valmistaja, joka tarjoaa täydellisen valikoiman maakaasumalleja kevyistä hyötyajoneuvoista raskaisiin pitkän matkan kuorma-autoihin sekä linja-autoihin. Yli 22 000 ajoneuvon myynnillä IVECO on maakaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen kohdalla ehdoton markkina- ja teknologiajohtaja.