Nuori Designeri voitti KappAhlin Sustainable Design Contest -kilpailun

Yksimielinen jury nimesi Lovisa Malmberg Gomisin KappAhlin Sustainable Design Contest -kilpailun voittajaksi. Voittajatyö käsitteli älykkäitä vaatteita, jotka ovat sekä kestäviä että käytettäviä.

– Kilpailutöiden luovuus ylitti odotuksemme. Uskomme, että voimme KappAhlissa hyödyntää voittajaideaa useammalla kuin yhdellä tavalla, designjohtaja Paul Laing kertoo.

Voittajatyö perustuu niin kutsuttujen älykkäiden vaatteiden suunnitteluun. Toisin sanoen vaatteiden, joita voidaan vaihdella, joilla on enemmän käyttötarkoituksia ja siten myös pitempi käyttöikä. Vaatteet on valmistettu kierrätetyistä ja kestävistä materiaaleista ja ne ovat vaatteen valmistuksessa syntyvän hukan minimointiin tähtäävän Zero Waste -konseptin mukaisia.

Syksyllä voittaja pääsee jalostamaan voittoisaa ratkaisuaan yhdessä KappAhlin suunnittelijoiden kanssa. Hän saa myös palkinnoksi matkan yhteen KappAhlin tuotantomaahan tutustumaan vaateiden valmistukseen. Voittajadesign tulee myyntiin KappAhlin myymälöihin vuoden 2017 aikana.

Voittaja, Lovisa Sandrine Malmberg Gomis, on 28-vuotias ja kasvanut Göteborgissa. Hän asuu tällä hetkellä Pariisissa, jossa hän on mm. harjoitellut ja opiskellut muotia, muotoilua ja kaavoitusta ESMODissa.

Juryn perustelu: "On nerokas idea luoda useita vaatteita yhdisteleviä asuja ja vähentää samalla tuotannon hukkaa. Idea on teknisesti taitava ja haastava. Se on leikkisä ja kuitenkin kaupallinen ja helposti lähestyttävä samalla vähentäen kulutusta tarjoamalla useampia vaatteita yhdessä. Vaatteet on luonnollisesti valmistettu kestävistä materiaaleista. Yhdessä nämä muodostivat voittavan konseptin. Idea on jännittävä näkökulma kestävyyteen."

KappAhlin Sustainable Design Contest -kilpailu: Yli 80 prosenttia tuotteen ympäristövaikutuksista päätetään piirustuspöydällä: siksi kestävällä designilla on paljon potentiaalia ja reilusti tilaa kokeilunhaluisille ja luoville ideoille. KappAhl käynnisti KappAhl Sustainable Design Contest -designkilpailun Ruotsin, Suomen, Norjan ja Puolan muoti- ja tekstiilialan opiskelijoille, jotka haluavat olla mukana kehittämässä tulevaisuuden kestäviä designratkaisuja.

Juryn jäsenet olivat muotitoimittaja Emilia de Poret, tohtori Kate Goldsworthy, Senior Research Fellow in Textiles Environment Design (TED), Chelsea College of Arts, KappAhlin designjohtaja Paul Laing, KappAhlin suunnittelija Karin Verdoes sekä KappAhlin kestäväkehityspäällikkö Eva Kindgren de Boer.

Lue Lovisa Malmberg Gomisin haastattelu ja lisää kilpailusta osoitteessa http://www.kappahl.com/designcontest

Lisätietoa antaa: Paul Laing, designjohtaja. Puh. +46 (0) 704-71 55 65.
Fredrika Klarén, kestäväkehityspäällikkö, puh. +46 704 715 558

Kuvia ja tietoja yrityksestä: Sanna Järvinen-Muhonen, markkinointipäällikkö. Puh. 09-8386 300,
sanna.jarvinen-muhonen@kappahl.com

Download file here:: 160426 KappAhl vinnare Sustainable Design Contest_fi.pdf

• Elämäntyyli, muoti, vapaa-aika

• corporate
  • fashion

KappAhl on vuonna 1953 perustettu johtava pohjoismainen muotiketju, jolla on lähes 400 myymälää Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Puolassa sekä oma verkkokauppa. KappAhl tarjoaa edullista muotia monille ihmisille - naisille, miehille ja lapsille. Tuotteistamme 38 % on kestävyysmerkitty.

2015/2016 KappAhlin liikevaihto oli n. 4,7 miljardia kruunua ja henkilöstömäärä kahdeksassa maassa noin 4 000. KappAhlin osake on listattu Nasdaq Tukholma -pörssissä.

Lisätietoja: www.kappahl.fi

Linda Koskinen