Tiedettä tytöille

Tulevaisuuden tutkija, futuristi Elina Hiltunen halusi tehdä tieteestä hauskaa ja kiinnostavaa myös tytöille. Syntyi hanke – Tiedettä tytöille. Kohderyhmänä ovat 3–18-vuotiaat tytöt.

Alkusysäyksen hankkeelle antoi perheen oma 12-vuotias tytär, jonka huoneeseen perheen tiedeaiheiset lehdet tuppasivat mysteerisesti katoamaan.

– Kaikissa perheissä ei ole varaa tai ymmärrystä tsempata perheen tyttäriä tieteen ja tekniikan saloihin. Tiedelehdet innostavat uusien keksintöjen pariin. Niissä on paljon kuvia ja ideoita, joista perheessä ei muuten tulisi ehkä jutusteltua.

Tiedeymmärrys on Elina Hiltusen mukaan erittäin tärkeää.

– Maailma muuttuu vain sitä kautta, että on halu muuttaa ja vaikuttaa. Teknologialla on iso rooli ja naisilla on paljon annettavaa teknologian saralla, Elina muistuttaa.

Lehtistipendit tytöille

Tiedettä tytöille -hanke järjesti keväällä kampanjan, jossa somen kautta etsittiin luonnontieteistä tai matematiikasta kiinnostuneita tyttöjä, jotka halusivat tutustua tiedelehtiin. Kampanjassa oli tarkoitus lahjoittaa 12–18-vuotiaille tytöille 35 tiedelehden vuosikertaa. Vuosikerrat oli saatu lahjoituksena lehtien kustantajilta.

Hakemuksia tuli yli 70 ja Elina Hiltunen päätti valikoimisen sijaan hankkia uusia sponsoreita ja järjestää lehtistipendit kaikille hakijoille. Tätä kautta yhteydenotto tuli myös vakuutusyhtiö Turvaan ja toimitusjohtaja Minna Metsälä löysi luontevan yhteistyökumppanin Luonnontieteiden Akateemisten Liitosta LAL:ista. Turva ja LAL lahjoittivat yhdessä 10 vuosikertaa.

– Hakijoita oli kaikenikäisiä ja ympäri Suomea. Opettajilta saadun palautteen perusteella stipendi on otettu suurella ilolla vastaan, Elina kertoo.

Elina Hiltunen on lähtenyt tyttöjen tiedehankkeeseen avoimin mielin ja positiivisuuden kautta. Tiedettä tytöille ei huutele tasa-arvon tai epäoikeudenmukaisuuden nimissä.

Prinsessa ja ruuvimeisseli

Vaikka nyt tyttöjä innostetaankin tieteen pariin, se ei tarkoita sitä, että tytöistä haluttaisiin poikien kaltaisia.

– Hankkeessa pidetään tekniikan ohella mukana myös tyttömäisiä piirteitä, eikä unohdeta sitä huulipunaakaan, Elina naurahtaa.

– Ja samalla toivoisin myös naisvoittoisiin asioihin mukaan lisää miehiä. Vaikkapa lastentarhanopettajina ja luokanopettajina miehiä soisi olevan enemmänkin.

Tutustu hankkeeseen netissä www.tiedettatytoille.fi tai hankkeen Facebook-sivuilla.

• keskinäinen vakuutusyhtiö turva
  • elina hiltunen