Turvan mopon ja moottorikelkan vakuutukset uudistuvat asiakkaiden toiveiden mukaisesti

Turvan liikenne- ja kaskovakuutukset mopoille ja moottorikelkoille uudistuivat kesäkuun alussa.

- Uudistuksessa on otettu huomioon erityisesti asiakkaiden toiveet, sanoo palvelujohtaja Juha Aho.

Enää asiakkaan ei tarvitse irtisanoa liikennevakuutusta ajokauden jälkeen säästääkseen vakuutusmaksuissa. Turva hyvittää vakuutuksen maksuja sen mukaan, kuinka pitkän ajan ajoneuvo on ollut liikennekäytössä.

Muutos koskee mopojen ja moottorikelkkojen uusia liikenne- ja kaskovakuutuksia.

Vanhat mopo- ja kelkkavakuutukset pysyvät ennallaan, ja jos asiakas haluaa pitää vakuutuksensa ennallaan, hänen ei tarvitse tehdä mitään. Asiakkaat voivat siis pitää vanhan vakuutuksensa voimassa tai pyytää tarjouksen uudesta vakuutuksesta.

Vakioajokausi helpottaa elämää

Mopon uuden liikennevakuutuksen maksu muodostuu kahdesta osasta, pohjamaksusta ja ajokauden maksusta. Ajokauden maksu kertyy vakioajokaudelta huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Jos asiakas käyttää mopoa koko vakioajokauden, liikennekäytöstä poistoa ei tarvitse ilmoittaa lainkaan. Jos taas hän ajaa vähemmän, asiakas voi ilmoittaa mopolle liikennekäytöstä poiston.

Turva hyvittää ajokauden maksun liikennekäytöstä poiston ajalta, kun poisto kestää vakioajokaudella vähintään 30 vuorokautta kerrallaan.

Jos ajoneuvo on käytössä koko vakioajokauden ajan, liikennekäytöstä poistoa ei tarvitse ilmoittaa lainkaan.

Oman menopelin turvaksi kaskovakuutus

Asiakas voi ottaa ajoneuvolleen liikennevakuutuksen lisäksi Peruskaskon, joka korvaa mm. kolarointi-, luonnonilmiö-, ilkivalta- ja eläintörmäysvahinkoja, tai Hirvi-ilkivalta-palo-varkausvakuutuksen, joka nimensä mukaisesti korvaa mm. ilkivalta- ja varkausvahinkoja.

Myös moottorikelkan uuden liikennevakuutuksen maksu jakautuu pohjamaksuun ja ajokauden maksuun. Moottorikelkan vakioajokausi on marraskuun alusta huhtikuun loppuun. Moottorikelkallekin voi ilmoittaa liikennekäytöstä poiston, jos kelkalle ei ole käyttöä koko vakioajokaudeksi. Ajokauden maksu hyvitetään liikennekäytöstä poiston ajalta, kun poisto kestää vakioajokaudella vähintään 30 vuorokautta kerrallaan.

Sekä mopon että moottorikelkan Peruskaskon maksu muodostuu ajokauden turvasta sekä koko vuoden kattavasta osakaskoturvasta. Liikennekäytöstä poisto hyvitetään Peruskaskossa ajokauden turvasta.