Turvalta palvelu raha-asioita pohtiville nuorille

Usealta nuorelta puuttuu konkreettisia taloudenhallinnan taitoja kuten valmiuksia seurata oman talouden tuloja ja menoja tai tietotaitoa oman talouden suunnitteluun. Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on toteuttanut nuorille nettisivuston, joka tarjoaa monipuolista tietoa oman talouden hallintaan ja perusvalmiudet ymmärtää ja suunnitella omaa henkilökohtaista talouttaan. Sivusto kantaa nimeä JangMani.fi ja se löytyy osoitteesta: jangmani.fi.

Nuoret tarvitsevat taloustietoa

Nuorten rahaongelmat alkavat usein tietämättömyydestä ja kokemuksen puutteesta. Taloustaitojaan voi kuitenkin treenata kuin mitä tahansa muutakin taitoa. Jotta voi tehdä vastuullisia taloudellisia valintoja, tarvitaan ennen kaikkea tietoa ja vähän viitseliäisyyttä.

Sekä nuorten talousosaamisen opetuksessa että asiaa edistävissä materiaaleissa on havaittu parantamisen varaa erilaisten tutkimusten, kuten TOKATA-hankkeessa saatujen tietojen, perusteella.

Nuorten talousosaamisen kehittäminen nähdään myös globaalisti merkittävänä asiana ja aihe on nostettu mediassa viime aikoina useasti esiin. Erityisesti nuorten ottamat pikavipit ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Luoton käyttöön liittyy ymmärtämättömyyttä, joten maksuhäiriöt ovat yleisiä. Asiakastiedon tutkimusten mukaan etenkin juuri täysi-ikäistyneille kertyy helposti maksuhäiriömerkintöjä. Maksuhäiriöisistä suomalaisista eniten merkintöjä on 22-vuotiailla, joilla niitä on keskimäärin 12 kappaletta.

Vakuutusyhtiö Turvassa koetaan, että eri alojen yhteiskunnan toimijoilla on vastuu tarjota luotettavaa ja asiallista tietoa nuorille. Nuorten asia on meidän kaikkien asia.

JangMani.fi – monipuolista tietoa oman talouden pyörittämiseen

JangMani.fi-sivusto tarjoaa nuorille monipuolista tietoa oman talouden pyörittämiseen. Talousasioita pyritään käsittelemään mahdollisimman selkeästi ja kattavasti, jotta nuori kykenisi tekemään vastuullisia taloudellisia päätöksiä. Sivusto ei siis keskity pelkästään budjetointiin tai erilaisiin maksutapoihin vaan siellä käsitellään laajasti nuorten talouteen liittyviä asioita, kuten eri elämäntilanteiden mukanaan tuomia taloudellisia haasteita, työelämätietoutta ja esimerkiksi ammattiliittoihin liittyviä asioita.

Sivuston kohderyhmänä ovat yli 18-vuotiaat nuoret. ”Ikäraja” ei johdu sivuston sisällöstä, mutta asioita on helpompi kertoa siitä näkökulmasta, kun nuori on jo oikeutettu tekemään päätöksiä ja sopimaan asioista itsenäisesti.

Sivusto kehitettiin Turvassa yhteiskunta- ja yritysvastuullisena kampanjana. Kyseessä ei ole markkinointikanava vaan palvelu, jonka Turva haluaa tarjota nuorille. Sivustolla tullaan julkaisemaan uusia ja ajankohtaisia juttuja mahdollisimman usein.

Nuorilta nuorille

Sivusto toteutettiin yhteistyössä Demolan kanssa: viiden hengen opiskelijoista koostuva tiimi suunnitteli sivuston pohjan projektityönä kevään 2013 aikana. Sivuston sisällöntuotantoon ovat osallistuneet Turvassa työskennelleet kesätyöntekijät ja työharjoittelijat. Lisäksi kommentteja ja ideoita sivustoon on pyydetty ay-nuorilta, joita on tavattu monissa eri tilaisuuksissa.

JangMani.fi on myös Facebookissa osoitteessa: facebook.com/jangmani. Facebook-sivustolla järjestetään silloin tällöin kilpailuja, joiden avulla pyritään myös keräämään nuorilta mielenkiintoista materiaalia ja tietoa JangMani.fi-sivustoa varten. Esimerkiksi lanseerauskampanjassa kysyimme nuorten säästövinkkejä kokkaukseen, joita sitten julkaistiin JangManin Facebook-sivuilla, ja joita tullaan hyödyntämään myös JangMani.fi-sivustolla.

Jokaisella on vastuu – levitetään yhdessä taloustietoutta nuorille!

• Talous, rahoitus

• vakuutusyhtiö
  • turva
  • yhteiskuntavastuu
  • maksuhäiriö
  • pikavippi
  • rahaongelmat
  • vakuuttaminen
  • taloustieto
  • taloudenhoito
  • nuoret
  • talousosaaminen
  • talous
  • jangmani

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on valtakunnallinen keskinäinen vahinkovakuutusyhtiö. Keskinäisyys tarkoittaa sitä, että asiakkaat eli vakuutuksenottajat ja takuupääoman omistajat omistavat Turvan. Asiakkaille keskinäisyys näkyy kilpailukykyisinä hintoina, alennuksina ja omistaja-asiakasetuina.

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva on suomalainen yhtiö, jonka palveluvalikoima kattaa kaikki vahinkovakuutukset. Lisäksi välitämme LähiTapiola-ryhmän lakisääteisiä työeläkevakuutuksia sekä vapaaehtoisia henki- ja eläkevakuutuksia. Asiakkaamme ovat pääasiassa kotitalouksia, yhteisöjä ja pk-yrityksiä. Tärkein kohderyhmämme ovat palkansaajaperheet.

Turvan palveluverkosto kattaa koko maan ja vakuutusedustajamme palvelevat joustavasti ja lähellä asiakkaitamme.