Simon Lönn, Botryggin

Uutinen -

Story: Turvallista asumisa Linköpingissä – EcoBatt valittiin testaamisen perusteella

Linköping FC ja kiinteistöyhtiö Botrygg on perustettu samana vuonna 2003. Ne molemmat menestyvät. Jalkapallojoukkue juhli lokakuun lopussa toista peräkkäistä Ruotsin-mestaruuttaan. Sen kotikenttä Linköping Arena kehittyy Botryggin omistuksessa ja hallinnassa.

– Kun kaksi pohjoistornia valmistuu, areenasta tulee täydellinen, kertoo Botryggin ostopäällikkö Simon Lönn.

Yrityksen historia alkoi vuonna 1981, kun Fastighetsbolaget Duvkullen HB i Linköping perustettiin. Vuonna 2003 se muuttui Botrygg AB:ksi ja lähti kasvamaan. Tavoitteena oli ja on edelleen rakentaa, omistaa ja hallita Ruotsin kasvukeskuksissa sijaitsevia kiinteistöjä.

Nykyään yritys hallitsee noin 3 000 asuntoa Linköpingissä, Norrköping, Örebrossa, Tukholmassa ja Göteborgissa. Yrityksen omistamien asuntojen määrä kasvaa noin 500:lla joka vuosi. Uppsala on uusi kiinnostava alue. Strategiana on rakentaa itselleen.

– Olemme oma urakoitsijamme. Syy on yksinkertainen. Haluamme hallita kustannuksia ja laatua koko ketjussa, kertoo Simon Lönn.

Profiloiva projekti
Toukokuussa 2013 käyttöön otettu Linköping Arena on yksi projekteista, joista Botrygg tunnetaan parhaiten. Se korvaa kuluneen Folkungavallenin, joka puretaan. Sen tilalle rakennetaan 700–900 asuntoa. Linköpingin kunta ja Botrygg päätyivät suuren areenarakennuksen osalta ratkaisuun, jossa kunta vuokraa sen 25 vuodeksi sovitulla summalla.

Tämän jälkeen Linköping Arena on laajennettu kahdella kahdeksankerroksisella etelätornilla, joissa toimii koulu ja sijaitsee asuntoja. Kahta pohjoistornia rakennetaan parhaillaan. Yhdessä on kahdeksan ja toisessa 14 kerrosta. Niihin tulee 230 asuntoa.

– Kunta vuokraa matalamman tornin. Se valmistuu joulukuussa. Ensi syksyllä valmistuva toinen torni vuokrataan ulkopuoliselle toimijalle.

Kaikki saivat testata
Suurien kohteiden rakentaminen tehokkaasti ja menestyksekkäästi on tuttua Botryggille. Kaksi työn alla olevaa rakennusta ovat kuitenkin hieman erilaisia.

– Pidämme huolta henkilöstön työympäristöstä. Yhteistyökumppanimme XL-BYGG Linköpingistä kertoi, että Knauf Insulationin eriste kutittaa ja pölyää vähemmän, sanoo Simon Lönn.

Siksi Botrygg tilasi sitä kokeeksi lavallisen. Työmaapäälliköt, työnjohtajat ja rakentajat saivat tunnustella EcoBatt-eristettä ja kokeilla sen käyttämistä yhdessä seinässä.

Täysin tyytyväinen
– Kyllä, sitä me olemme. Kokeilemisen jälkeen valitsimme Knauf Insulationin, mutta tietysti hinnan ja laadun piti olla kohdallaan. Lisäksi halusimme suorat toimitukset Knauf Insulationin keskusvarastosta laatimamme suunnitelman mukaisesti, kertoo Simon Lönn.

Eristettä on toimitettu useita kuorma-autollisia. Kahdessa tornissa tarvitaan yhteensä 32 000 neliömetriä eristettä. Paksuudet vaihtelevat 45:stä 195 millimetriin.

– Olemme täysin tyytyväisiä! Arvioimme tietysti jokaisen uuden projektin erikseen, mutta uskon, että kaikkien valinta on Knauf Insulation.

Lisätietoja:
PeterIsacsson, Nordic General Manager | +46 (0)706 45 00 06
Fredrik Stengarn, Press Officer | +46 (0)735 23 23 32
Thomas Pompe, Management assistent | +46 (0)703 35 54 43
Elin Gustafsson, Nordic Marketing Coordinator | +46 (0)703 65 66 04

Lehdistön yhteyshenkilö Marknadskoordinator Nordic Sverige

Meistä

Knauf Insulation on osa Knauf Groupia, joka on maailmanlaajuisesti toimiva perheomisteinen rakennusmateriaaleihin keskittyvä konserni. Konsernin liikevaihto on yli viisi miljardia euroa. Olemme yksi maailman suurimmista eristeiden valmistajista, ja me toimimme yli 35 maassa. Meillä on yli 40 tuotantolaitosta, joissa valmistetaan lasivillaa, kivivillaa, suulakepuristettua polystyreeniä (XPS), solupolystyreeniä (EPS) ja suulakepuristettua polyetyleeniä (XPE). Palveluksessamme on yli 5 500 työntekijää, ja me olemme asiantuntijoita eristeiden valmistuksessa, tutkimuksessa ja kehitystyössä. Tarjoamme edistyksellisiä ratkaisuja, jotka parantavat rakennusten energiatehokkuutta ympäri maailmaa. Lue lisää meistä ja tuotteistamme osoitteessa www.knaufinsulation.se

Ruotsi