LG Electronics julkisti vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa ja kertoi autoalan yrityskaupasta

Helsinki, 2.5.2018 – LG Electronics Inc. (LG) on saavuttanut vuoden 2018 ensimmäisellä vuosineljänneksellä yhtiön historian suurimman ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon ja tuloksen, sekä parhaan vuosineljänneksen tuloksen sitten vuoden 2009 toisen neljänneksen. Liikevaihto vuoden 2018 ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 15,12 biljoonaa wonia (11,7 miljardia euroa) ja liikevoitto 1,11 biljoonaa wonia (8,6 miljardia euroa). Myynti kasvoi 3,2 prosenttia verrattuna vuoden 2018 vastaavaan ajanjaksoon ja liikevoitto kohosi yli 20 prosenttia.

Sekä LG Home Appliance & Air Solution Company että LG Home Entertainment Company raportoivat kaikkien aikojen suurimman liikevoittonsa. Molempien liikevoittoprosentti oli kaksinumeroinen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun yhtiön kahden suurimman liiketoimintayksikön yhteenlaskettu tuotto on yli biljoona wonia (773 miljoonaa euroa). LG:n yritystuotteiden yksikkö tuotti niin ikään vahvan vuosineljänneksen tuloksen samaan aikaan kun mobiililaitteiden ja autonosien tuottama tappio kaventui.

LG Home Appliance & Air Solution Company saavutti 4,92 biljoonan wonin (3,8 miljardin euron) liikevaihdon ja 553,1 miljardin wonin (428 miljoonan euron) liikevoiton. Esimerkiksi ilmastointilaitteiden ja premium-pesukoneiden sekä uusien kuivausrumpujen, ilmanpuhdistinten ja LG Styler -tuotteiden myynti kasvoi Korean markkinoilla. Myynti Euroopan, Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla yhteensä kasvoi 9,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevoitto kasvoi 8,2 prosenttia verrattuna vuoden 2017 ensimmäiseen neljännekseen heijastellen premium-tuotteiden parempaa myyntiä ja tehokkaampien toimintojen ansiosta laskeneita kuluja. Kysynnän odotetaan kasvavan toisella neljänneksellä, kun ilmastointilaitteiden ja jääkaappien paras sesonki koittaa pohjoisella pallonpuoliskolla.

LG Home Entertainment Company saavutti 4,12 biljoonan wonin (3,18 miljardin euron) liikevaihdon ja 577,3 miljardin wonin (446,8 miljoonan euron) liikevoiton. Liikevaihto kasvoi 7,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, kun premium-tuotteiden kuten LG:n OLED- ja SUPER UHD -televisioiden myynti jatkui vahvana. Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevoitto kasvoi 76,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna huipputelevisioiden suosion ja tehostetun kulurakenteen ansiosta. Tuloksena oli yhtiön historian ensimmäinen kaksinumeroinen vuosineljänneksen liikevoittoprosentti: 14. Toisella vuosineljänneksellä LG odottaa maailmanlaajuisten televisiomarkkinoiden hyötyvän tulevista suurista urheilutapahtumista.

LG Mobile Communications Company saavutti 2,16 biljoonan wonin (1,67 miljardin euron) liikevaihdon ja teki liiketappiota 136,1 miljardia wonia (105,3 miljoonaa euroa). Myynti oli vähäisempää kuin edellisvuoden vastaavalla neljänneksellä johtuen älypuhelinten uudesta julkistusstrategiasta. Komponenttien hinnannoususta huolimatta yhtiö pienensi liiketappiota jatkamalla liiketoiminnan rakenteen uudistamista. Maailmanlaajuisten älypuhelinmarkkinoiden kasvun ennustetaan pysähtyvän ja kilpailun kovenevan toisella vuosineljänneksellä, mutta LG odottaa positiivisia tuloksia julkistaessaan LG G7 ThinQ -lippulaivapuhelimen ja avatessaan Software Upgrade Center -keskuksen, joka tarjoaa korkealuokkaista asiakastukea.

LG Vehicle Components Company saavutti 840 miljardin wonin (650,1 miljoonan euron) liikevaihdon ja teki liiketappiota 17 miljardia wonia (13,1 miljoonaa euroa). Autojen viihdetuotteiden myynti laski hienoisesti yhdellä prosentilla vuoden 2017 ensimmäisestä neljänneksestä hidastuneesta autokaupasta johtuen. Autoteollisuuden keskittyessä enenevässä määrin sähkö- ja itseohjautuviin autoihin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa LG:n pidemmän tähtäimen näkymä näyttää kuitenkin hyvältä. Yhtiö jatkaa LG Vehicle Components Company -liiketoiminnan voimistamista strategisilla kumppanuuksilla tärkeimpien asiakkaiden kanssa sekä tiivistämällä yhteistyötä LG:n muiden liiketoimintayksiköiden kanssa.

LG Business-to-Business Company saavutti 642,7 miljardin wonin (497,4 miljoonan euron) myynnin) ja 78,8 miljardin wonin (60,9 miljoonan euron) liikevoiton ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 24 prosenttia viime vuodesta suurten opastenäyttöjen sekä suorituskykyisten aurinkopaneelien myynnin kasvun ansiosta. Liikevoitto kasvoi 192 prosenttia vuoden 2017 vastaavasta ajankohdasta johtuen premium-yritystuotteiden, kuten LG:n OLED-näyttöjen suosion kasvusta, sekä entistä kilpailukykyisemmistä hinnoista. Nämä trendit tulevat jatkumaan myös toiselle vuosineljännekselle.

LG:n historian suurin yrityskauppa laajentaa yhtiön tarjontaa autonosissa

LG Electronicsin johto hyväksyi 26.4.2018 yrityskaupan, jolla LG osti johtavan autojen valaistuslaitteita ja ajovaloja toimittavan ZKW Groupin. Kaupan arvo on yli 1,1 miljardia euroa, ja se on LG:n historian suurin yrityskauppa. Kaupan ehtojen mukaisesti LG Electronicsin omistukseen siirtyy 70 prosenttia ZKW Groupista. Emoyhtiö LG Corp. saa omistukseensa loput 30 prosenttia.

Strategisen yrityskaupan odotetaan johtavan synergioihin, jotka nostavat yhdistyneen yhtiön itseohjautuvien autojen valaistusosien johtajaksi. ZKW Group on teknologinen johtaja autojen valaistusjärjestelmissä Euroopassa sekä Kiinassa, Meksikossa ja Yhdysvalloissa. Yhtiön päämaja sijaitsee Itävallan Wieselburgissa.

Englanninkieliset tiedotteet aiheista löytyvät täältä:

Lisätietoja:

LG-One Finland/Hill+Knowlton Strategies
Puh: +358 9 3486 1244
Sähköposti: LG-OneFinland@lg-one.com

PR & Digital Manager
Puh: +46 (0)767 141 607
Sähköposti: amelia.lee@hsaduk.com

LG Electronics Inc. (KSE: 066570.KS) on maailman johtava viihde-elektroniikan, kodintekniikan sekä langattoman viestinnän ratkaisujen toimittaja, jolla on 77 000 työntekijää 125 toimipisteessä ympäri maailman. LG:n liikevaihto vuonna 2016 oli 47,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. LG jaetaan viiteen liiketoiminta-alueeseen – Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components ja B2B. Yhtiö on maailman suurimpia taulutelevisioiden, matkapuhelimien, ilmalämpöpumppujen sekä pesukoneiden ja kylmälaitteiden valmistajia. LG Electronicsin liikevaihto vuonna 2017 oli 61,4 biljoonaa wonia (44,4 miljardia euroa). Lisätietoja: www.lg.com.