Tiedote -

Kiertomatka on tämän päivän valmismatka - matkaaja haluaa nyt mukavuutta ja tietoa

Suomalaiset matkustavat taantumasta huolimatta ahkerasti. Mukavuutta arvostava matkaaja suuntaa valmismatkan sijaan yhä useammin ainutlaatuiselle kierto- tai teemamatkalle. Oppaan ammattitaito ja hyvin suunniteltu ohjelma nousevat matkaajien valintakriteereissä kärkeen.

Viime vuoden lukujen valossa suomalaiset matkustavat eniten maailmassa, kun mukaan lasketaan koti- ja ulkomaanmatkailu. Ulkomaanmatkoja suomalaiset tekevät keskimäärin 1,7 vuosittain. Finavian ennusteen mukaan matkustusinto säilyy tänäkin vuonna. Matkakohteista Etelä-Eurooppa pitää pintansa.

- Kroatia ja Viro ovat ehdottomat kohdetärpit tälle kaudelle, MatkaVekan tuotantojohtaja Ari Huuskonen tarkentaa.

Suosikkikohteissa matkaajaa houkuttavat sijainti, matkustuksen helppous, ilmasto, maisemat, nähtävyydet ja ruoka. Paljon matkustavat arvostavat lisäksi matkustusmukavuutta ja janoavat tietoa.

- Paljon matkustavat ihmiset hakevat sisältöä teemoitetuilta kiertomatkoilta. Lisäksi heillä on usein riittävästi aikaa, rahaa ja intoa nähdä ja kokea jotain uutta, Huuskonen kertoo.

Oopperamatkalle Italiaan vai alppimaisemiin Ranskaan?

Kun ennen pakettimatka oli helppoutta arvostavalle itsestään selvä valinta, on valmismatka nykyään yhä useammin kierto- tai teemamatka.

- Koska matkan järjestäminen on verrattain helppoa, moni seikkailunhaluinen ryhtyy siihen itse. Ohjelmallisissa matkoissa taas joku on miettinyt sopivat kohteet, reitit ja onnistuneen aikataulutuksen valmiiksi, mikä säästää matkailijan vaivaa ja aikaa.

Räätälöityjä kiertomatkoja tehdään niin kaukomaihin kuin Eurooppaan. Perinteisten kaupunkikiertomatkojen rinnalle on asiakkaiden toiveiden myötä tullut tietyn teeman ympärille rakennettuja kiertomatkoja. Oopperaharrastajat ja kulinaristit suuntaavat esimerkiksi Italiaan, viinialueista ja postikorttimaisemista kiinnostuneet Alppien seudulle, kun taas luonnon ystävät ja valokuvaajat matkaavat Huippuvuorille.

Matkaajan mukavuudenhalu on lisääntynyt vuosikymmenten aikana merkittävästi.

- Vielä 70-luvulla kiertomatka alkoi pitkällä ja hikisellä bussimatkalla Suomesta Eurooppaan ja itse matka oli osa viehätystä. Nykyään lähes poikkeuksetta lennetään alueelle, jossa matka tehdään. Näin säästyy aikaa varsinaisista kohteista nauttimiseen.

Aina iloinen viihdyttäjä, opettaja ja sielunhoitaja

Matkustusmukavuuteen vaikuttaa majoituksen tason lisäksi päiväohjelman tasapainoisuus ja monipuolisuus. Oppaalla on tässä suuri rooli.

- Tänä päivänä matkailijalla on yleistieto hyvin hallussa, niinpä hyvä opas löytää asioihin uusia näkökulmia ja huomioi matkustajien kiinnostuksen kohteet. Esimerkiksi kulinarismista kiinnostuneet voidaan viedä torille ostoksille ja sen jälkeen kokkaamaan paikallisten johdolla perinteisiä ruokia. Hyvässä oppaassa on hieman viihdetaiteilijaa, sopivassa määrin opettajaa, sielunhoitajaa ja järjestelijää.

Kuka matkasi suunnittelee?

Teemamatkan suunnittelu nojaa vahvasti asiakkaiden palautteisiin ja ammattilaisten kokemuksiin.

- Kiertomatkoja suunnittelee tiimi, jossa on aina mukana asiakaskoordinaattori. Luemme asiakaspalautteet sekä matkanjohtajien ja oppaiden raportit. Käytössämme on myös mittareita, joista selviää, kuinka asiakkaat ovat pisteyttäneet matkan eri osa-alueita. Saamme paljon ideoita matkanjohtajilta ja eri maiden matkailutoimistoilta. Suunnittelutiimi kokoaa ideat ja tutkii, kuinka kiertomatkasta saadaan eheä ja kiinnostava kokonaisuus, Ari Huuskonen MatkaVekasta kertoo.

Kuvateksti: Kroatia on yksi suosikkikohteista; Kuva Shutterstock. Kuvaa voi käyttää vain tämän artikkelin yhteydessä.

Lisätiedot:

Ari Huuskonen
Tuotantojohtaja
MatkaVekka & Lomamatkat
ari.huuskonen@matkavekka.fi
www.matkavekka.fi

Kuuntele radiojuttu samasta aiheesta:

Seuraa meitä Uutishuoneessa:

• matkavekka
  • kiertomatkat

Maailma on täynnä ihmeellisiä paikkoja. Matkavekka vie sinut moniin niistä! Meiltä löydät huolettomat perhelomat, kiehtovat kierto- ja kaupunkimatkat sekä virkistävät kylpyläpaketit.