Uutinen -

MAAILMAN PIENIN SYDÄMENTAHDISTIN, MEDTRONIC MICRA® TPS: IMPLANTOITU JO 1000 POTILAALLE

Tällä viikolla tuhannes potilas sai Micra-sydämentahdistimen Suomessa, Keski-Suomen keskussairaalassa.

Medtronic plc (NYSE: MDT) ilmoitti tänään, että tuhannelle potilaalle on nyt onnistuneesti implantoitu Medtronic Micra® Transcatheter Pacing System (TPS) -sydämentahdistin. Implantointi tapahtui Suomessa, Keski-Suomen keskussairaalassa. Potilas oli 77-vuotias mies. ”Teknisesti asennuksessa ei ollut erityisiä ongelmia, kun tuli minun vuoro implantoida Micraa. Ensimmäisellä asennuskerralla ei oltu varmoja laitteen kiinnittymisestä kahdella väkäsellä, ja sen vuoksi teimme uusinta- asetuksen enemmän apikaaliseen positioon. Uudessa paikassa laite kiinnittyi ainakin kolmella väkäsellä, ja saatiin erinomaiset mittausarvot”, sanoo Keski-Suomen keskussairaalan sisätautien klinikan ylilääkäri Kai Nyman..

Maailman pienin sydämentahdistin Micra TPS on kooltaan vain kymmenesosa perinteisen sydämentahdistimen koosta, mutta edustaa kuitenkin kehittyneintä saatavilla olevaa tahdistinteknologiaa. Kosmeettisesti huomaamaton tahdistin on niin pieni, että se voidaan implantoida mini-invasiivisella toimenpiteellä katetrin kautta suoraan sydämeen.

Suuren vitamiinipillerin kokoinen Micra TPS -tahdistin ei tarvitse johtimia, vaan sen joustavat kiinnikkeet kiinnittyvät sydämen oikean kammion sisäseinämään. Kiinnikkeetvoidaan irrottaa implantoinnin aikana sydänkudosta vahingoittamatta, mikä mahdollistaa laitteen asennon vaihtamisen tai tarvittaessa laitteen irrottamisen toimenpiteen aikana. Micra TPS on myös ensimmäinen transkatetrinen sydämentahdistinjärjestelmä, joka on saanut CE-merkin (Conformité Européenne) 1,5 ja 3 Teslan MRI-kokovartalokuvauksiin mahdollistaen potilaiden diagnosoinnin kaikkein kehittyneimmillä kuvantamismenetelmillä. Laitteelle myönnettiin CE-merkki huhtikuussa 2015.

Yhteistyössä maailman johtavien kliinikoiden, tutkijoiden ja tieteellisten tutkijoiden kanssa Medtronic tarjoaa laajimman valikoiman innovatiivista lääketieteellistä teknologiaa interventionaalisen ja kirurgisen sydän- ja verisuonitautien ja sydämen rytmihäiriöiden hoidossa. Yhtiö pyrkii tarjoamaan tuotteita ja palveluita, jotka tarjoavat kliinistä ja taloudellista arvoa terveydenhuollon kuluttajille ja palveluntarjoajille ympäri maailmaa.

Tietoa Medtronicista

Irlannin Dublinissa pääkonttoriaan pitävä Medtronic plc (www.medtronic.com) on maailman johtava lääketieteellisen teknologian kehittäjä, jonka tuotteet auttavat miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa lievittäen kipua, edistäen terveyttä ja pidentäen elinikää. Medtronic työllistää yli 85 000 ihmistä ympäri maailman tarjoten palvelujaan lääkäreille, sairaaloille ja potilaille yli 160 maassa. Yhtiö tekee yhteistyötä sidosryhmien kanssa ympäri maailman kehittääkseen terveydenhuoltoa yhdessä Further, Together.

Kaikkiin tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä, joita on kuvattu Medtronicin määräajoin julkaistavissa, Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomiteaan arkistoiduissa raporteissa. Todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti odotetuista tuloksista.

-loppu-