Broman Group -konserni kasvoi kannattavasti ja palkkasi sata uutta työntekijää

Broman Group Oy

8.1.2018

Tilikausi lyhyesti:

• Broman Group -konsernin liikevaihto oli 333,2 (304,0 milj.) miljoonaa euroa, kasvua 9,6 %.
  • Konserni työllisti yli 100 uutta työntekijää.
  • Broman Logistics Oy:n logistiikkakeskus laajeni 43.000 neliömetriin.
  • Motonetin kanta-asiakasohjelmaan liittyi yli 150.000 uutta asiakasta, joita on nyt yhteensä yli 1,3 miljoonaa.

Voimakkaat investoinnit jatkuivat

Broman Groupin mittava investointi-ohjelma käynnistyi vuonna 2015 ja jatkuu edelleen. Kuluneella tilikaudella yritys avasi uudet Motonet-tavaratalot Mikkeliin ja Kokkolaan sekä muutti uusiin tiloihin Hämeenlinnassa. Motonet muuttaa keväällä 2018 uusiin tiloihin Rovaniemellä ja avaa uuden tavaratalon Kaarinaan ja Espoon Hannuksenpeltoon sekä loppuvuodesta 2018 Raumalle.

– Viime vuonna investoimme voimakkaasti, rakensimme uusia tavarataloja ja laajensimme logistiikkakeskustamme. Kiristyneestä kilpailusta huolimatta kykenimme kasvamaan edelleen kannattavasti, toteaa Broman Group Oy:n toimitusjohtaja Harri Broman.

Broman Groupin päättynyt tilikausi oli jälleen menestyksellinen. Konsernin liikevaihto kasvoi 333,2 miljoonaan euroon, jossa on kasvua 9,6 % edelliseen vuoteen. Tulos verojen jälkeen oli 30,3 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli 70 %. Menestyksen ansiosta erilaisia henkilökuntapalkkioita maksettiin yhteensä lähes 1,5 miljoonaa euroa.

Henkilöstömäärä kasvoi

Broman Group on suomalainen perheyritys, jossa työskentelee yli 1500 ammattilaista. Konserni pystyi lisäämään viime tilikaudella henkilöstömäärää sadalla uudella työntekijällä pysyviin kokoaikaisiin työsuhteisiin. Henkilöstön ammattitaidon kehittäminen ja koulutus ovat edelleen painopisteinä, jotta asiakkaat saavat jatkossakin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Johtamiseen on myös kiinnitetty huomiota. Nämä toimenpiteet ovat näkyneet lisääntyneenä henkilöstötyytyväisyytenä.

Osoituksena menestyksekkäästä yritystoiminnasta Broman Groupin perustajalle Väinö H. Bromanille ja nykysukupolven edustajille Eero ja Harri Bromanille ojennettiin EY:n Vuoden Perheyrittäjä -palkinto vuonna 2017. Tuomaristo kuvaili Broman Groupia suunnitelmalliseksi kasvajaksi ja kehittyjäksi, jonka menestyksen vahvistajina toimivat perheen määrätietoisuus sekä panostukset yritykseen.

Logistiikkakeskus laajeni

Hyvinkäällä toimiva konsernin logistiikkakeskus sai tilikauden aikana uuden toimintaa paremmin kuvaavan nimen: BG Varasto Oy muuttui Broman Logistics Oy:ksi. Tilikauden aikana logistiikkakeskus laajeni jo kolmatta kertaa sen perustamisesta lähtien. Sen kokonaispinta-ala on nyt 43.000 neliömetriä. Laajennus mahdollistaa oman maahantuonnin voimakkaamman kehityksen ja paremman palvelun sekä omille toimipaikoille että yhteistyökumppaneille.

– Olemme kiinnittäneet valikoimamme suhteen enemmän huomiota ostotoimintaamme sekä yhteistyöhön lukuisten tavarantoimittajiemme kanssa. Vuoden 2017 tammikuussa perustimme oman ostokonttorin Yhdysvaltoihin, San Diegoon. Olemme myös vahvistaneet osto-organisaatiotamme merkittävästi, mikä antaa vahvan pohjan tulevalle kehitykselle, Broman Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Eero Broman kertoo.

Asiakastyytyväisyys parani

Motonetin kanta-asiakasohjelma on kasvanut vauhdilla ja jatkaa yhä kasvamistaan. Kuluneena tilikautena sen kanta-asiakasohjelmaan liittyi yli 150.000 uutta asiakasta. Motonetin kanta-asiakkaita on yhteensä jo yli 1,3 miljoonaa. Yritys sijoittuu asiakasuskollisuudessa 10 parhaan joukkoon Suomessa. Määrätietoinen työ kanta-asiakasohjelman ja liiketoiminnan kehittämisessä jatkuu edelleen.

Broman Group Oy, toimitusjohtaja Harri Broman, p. 044 033 0201, harri.broman@bromangroup.fi

• tulostiedote

Broman Group -konserni on autojen ja moottoripyörien varaosa- ja tarvikemyyntiin sekä työkalujen, veneily- ja kalastustarvikkeiden, kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myyntiin erikoistunut konserni. Yli 1500 ammattilaista työllistävä yhtiö kuuluu alansa johtaviin toimijoihin Suomessa, palvellen asiakkaitaan kahden valtakunnallisen kauppaketjun Motonetin ja AD VaraosaMaailman sekä logistiikkakeskus Broman Logisticsin kautta. Konsernin vuoden 2017 liikevaihto oli 333 miljoonaa euroa. Broman Group edistää suomalaista hyvinvointia tukemalla vuosittain monia yleishyödyllisiä kohteita, kuten lasten ja nuorten avustustyötä, urheilua, kulttuuria, sotaveteraaneja ja maanpuolustustyötä. www.bromangroup.fi