​Broman Group -konserni kasvoi kannattavasti – panostaa vahvasti ostotoimintaan ja logistiikkaan

Tilikausi lyhyesti:

• Broman Group -konsernin liikevaihto oli 358,7 (334,1 Me) miljoonaa euroa, kasvua 7,3 %.
  • Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä lisääntyi 121 uudella työntekijällä.
  • Broman Logistics osti toisen logistiikkakeskuksen Keravalta.
  • Broman Asia -ostokonttori avattiin Hongkongissa.
  • Motonetin kanta-asiakasohjelmaan liittyi lähes 100 000 uutta asiakasta, joita on nyt yhteensä noin 1,4 miljoonaa.
  • Motonetilla on kaupan alan uskollisimmat asiakkaat Suomessa.

• Voimakkaat investoinnit jatkuivat

Broman Groupin mittava investointiohjelma käynnistyi vuonna 2015 ja jatkuu edelleen. Kuluneella tilikaudella yritys avasi uudet Motonet-tavaratalot Keravalle, Kaarinaan ja Espoon Hannukseen. Lisäksi yritys muutti uusiin tiloihin Lappeenrannassa ja Rovaniemellä. Varaosamaailma avasi viisi kokonaan uutta toimipaikkaa ja muutti uusiin tiloihin kahdella paikkakunnalla.

– Viime vuonna investoimme voimakkaasti, rakensimme uusia tavarataloja ja laajennuimme uusille paikkakunnille. Kovasta kilpailusta huolimatta kykenimme kasvamaan edelleen kannattavasti, toteaa Broman Group Oy:n toimitusjohtaja Harri Broman.

Broman Groupin päättynyt tilikausi oli jälleen menestyksellinen. Konsernin liikevaihto kasvoi 358,7 miljoonaan euroon, jossa on kasvua 7,3 % edelliseen vuoteen. Tulos verojen jälkeen oli 31,0 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli 67,5 %.

Henkilöstömäärä kasvoi

Broman Group on suomalainen perheyritys, jossa työskentelee noin 1700 ammattilaista. Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä lisääntyi 121 uudella työntekijällä pysyviin kokoaikaisiin työsuhteisiin. Henkilöstön ammattitaidon kehittäminen ja koulutus ovat edelleen painopisteinä, jotta asiakkaat saavat jatkossakin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Johtamiseen on myös kiinnitetty huomiota. Tämä näkyy hyvänä henkilöstötyytyväisyytenä.

Ostotoiminnassa ja logistiikassa iso harppaus kohti tulevaisuutta

Konsernin logistiikkapalveluista vastaavan Broman Logisticsin toimintoja vahvistettiin ostamalla tilikauden aikana uusi logistiikkakeskus Keravalta. Kaksi logistiikkakeskusta ja molempien toimipaikkojen laajentumismahdollisuudet antavat erinomaiset edellytykset tulevaisuuden kasvulle. Kivijalkakaupan lisäksi verkkokaupan roolia tullaan merkittävästi vahvistamaan tulevaisuudessa.

– Olemme kiinnittäneet huomiota erityisesti valikoimaamme, ostotoimintaamme ja yhteistyöhön lukuisten tavarantoimittajiemme kanssa. Vuoden 2018 lokakuussa perustimme Broman Asian, oman ostokonttorin Hongkongiin. Olemme myös vahvistaneet osto-organisaatiotamme merkittävästi, mikä antaa vahvan pohjan tulevalle kehitykselle, Broman Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Eero Broman kertoo.

Tuotevalikoima laajeni autonrenkaisiin

Broman Groupin tuotevalikoima laajeni henkilö- ja pakettiauton renkaiden myyntiin. Pilottina rengasliiketoiminnassa toimi Motonet Espoon Hannuksen tavaratalo, jossa rengaskauppa alkoi kesäkuussa. Samalla käynnistyi renkaiden myynti myös verkkokaupassa. Rengasliiketoiminta laajenee vuoden 2019 aikana Motonet-tavarataloihin ja Varaosamaailman myymälöihin.

Asiakasuskollisuus parani

Motonetin kanta-asiakasohjelma on kasvanut vauhdilla ja jatkaa yhä kasvamistaan. Kuluneena tilikautena sen kanta-asiakasohjelmaan liittyi lähes 100 000 uutta asiakasta. Motonetin kanta-asiakkaita on yhteensä noin 1,4 miljoonaa. Motonetilla on tutkitusti kaupan alan uskollisimmat asiakkaat Suomessa. Asiakkuusindeksi 2018 -tutkimus on Suomen kattavin vuosittainen kuluttajatutkimus, joka mittaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Niitä pidetään keskeisimpinä yrityksen kilpailuetua ja myyntiä määrittävinä asioina.

Broman Group Oy, toimitusjohtaja Harri Broman, p. 044 033 0201, harri.broman@bromangroup.fi

Broman Group -konserni on autojen ja moottoripyörien varaosa- ja tarvikemyyntiin sekä työkalujen, veneily- ja kalastustarvikkeiden, kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myyntiin erikoistunut konserni. Yli 1700 ammattilaista työllistävä yhtiö kuuluu alansa johtaviin toimijoihin Suomessa, palvellen asiakkaitaan kahden valtakunnallisen kauppaketjun Motonetin ja AD VaraosaMaailman sekä logistiikkakeskus Broman Logisticsin kautta. Konsernin vuoden 2018 liikevaihto oli 359 miljoonaa euroa. Broman Group edistää suomalaista hyvinvointia tukemalla vuosittain monia yleishyödyllisiä kohteita, kuten lasten ja nuorten avustustyötä, urheilua, kulttuuria, sotaveteraaneja ja maanpuolustustyötä. www.bromangroup.fi