Avoin kirje kanamunatuotannon läpinäkyvyyden lisäämiseksi

Viime aikoina lehdistössä on luettu eri yhtiöiden irtiottoja virikehäkkituotannosta luopumiseksi, koska se ei täyttäisi eettisen tuotannon tai eläinten hyvinvoinnin vaatimuksia. Katson velvollisuudekseni kertoa ja muistuttaa nykytilanteesta.

Suomessa niin kuin myös EU:ssa on siis neljä laillista tuotantotapaa. Virikehäkkikanalat (60 %), lattiakanalat (33 %) ulkokanalat (1 %) ja luomukanalat (6 %). Prosenttiluvut tarkoittavat tuotannon määrää Suomessa. Kaikki tuotantotavat on siis laillisia ja hyväsyttyjä. Minä Munaxin toimitusjohtajana haluan muistuttaa, että perinteiset häkkikanalat kiellettiin vuoden 2012 alusta. Tuolloin ala investoi merkittävästi ja eläinten hyvinvointia parannettiin eri tuotantomuodoilla. Häkkikanalat muuttuivat virikehäkkikanaloiksi ja kanoille tuli lisätilaa nyt 750cm²/kana, kuopsutusalue, pesä, orret ja kynsiviilat. Investointi oli noin 20€/ kana ja yhteensä luokkaa 50 miljoonaa euroa eli varsin mittava ja iso koko alalle.

Olemme nähneet kuvia huonosti hoidetuista kanaloista tai kielletyistä laitteista julkisuudessa, me alana tuomitsemme kaikenlaisen laittoman toiminnan tai eläinten hoidon laiminlyönnit, niitä emme hyväksy. Tosi asia on kuitenkin, että suomalainen kana voi hyvin ja niitä hoidetaan ammattitaidolla.

Nyt siis Hyy Yhtymän ravintolatoiminnan liiketoimintajohtaja Marika Risku liputtaa kokonaista tuotantomuotoa vastaan, mikä tuntuu ko. tuottajia halventavalta ja alentavalta. Missään muualla maailmassa ei ole kanoille tehty vastaavaa elinolosuhteiden parannusta, kanat Aasiassa ja Amerikassa asuvat ahtaammin kuin EU:ssa. Jos haluamme kansallisesti lopettaa yhden tuotantotavan niin se samalla tarkoittaa, että meiltä viedään kansainvälinen kilpailukyky myydä munia ja munatuotteita. Lisäksi haluan muistuttaa, että meillä Suomessa kaikki munat ovat salmonella- ja antibioottivapaita. Meille kananmunatuottajille suomalaiseen kananmunan riittävyys on tärkeä asia. Kun alan ulkopuolella olevat henkilöt tekevät suuria linjavetoja, niin henkilö saattaa tietämättään ottaa samalla kantaa hintamuutokseen ja suomalaisen kananmunan riittävyyteen.

Nykyisellään kulutuksesta 60 % on virikehäkkikanojen munia, jos kuluttuja valitsee jonkun toisen tuotantomuodon niin ala kyllä investoi siihen ja kehitys on kestävää ja taloudellisesti mahdollista myös tuottajalle. Sillä jos tuottaja nyt pakotetaan muuttamaan tuotantotapaa väkivalloin on vanhasta investoinnista yhä merkittävä osa maksamatta, kun aikaa on kulunut vasta reilut 5 vuotta edellisestä investoinnista.

Yhteistyöterveisin Janne Torikka Munax Oy

Munax tarjoaa kuluttajille kaikki neljä tuotantotapaa, jotka kuluttaja voi kaupasta valita.

• Ruoka, juoma

Munax Oy on vuonna 2003 perustettu täyden palvelun kananmunatalo Laitilassa. Munax Oy on kasvava ja innovatiivinen elintarvikeyritys, liikevaihdon vuonna 2016 ollessa 34 miljoonaa euroa. Lisätietoja www.munax.fi