Biologisesti laadukkain proteiinismoothie markkinoille

Julkaisuvapaa heti

Laitilalainen kananmunatalo Munax Oy on tuonut kuluttajille jo usean vuoden ajan kananmunasta valmistettuja uutuustuotteita ja tänä keväänä vuorossa on Munax Protein Smoothiet.

– Aminohappokoostumus on kananmunassa paras, jonka vuoksi se on laadukkainta mahdollista proteiinia ihmiselle. Kananmuna on hyvää ruokaa ja pitää nälän pitkään poissa myös juotavassa muodossa. Maidottomuus ja gluteenittomuus tuovat lisäarvoa tähän terveelliseen välipalaan, kuvailee Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Munax Protein Smoothie sisältää keskimäärin viisi pastöroitua kananmunanvalkuaista ja aitoja hedelmiä ja marjoja.

Tuotekehitys mahdollistaa kuluttajille uusia makuelämyksiä

Munax Oy on koko ajan uskonut omaan tuotekehitykseensä ja muuntautumiskykyynsä. Tuotekehitystiimissä käytetään myös talon ulkopuolisia osaajia. Munax Protein Smoothiessa on käytetty pitkänlinjan tuotekehittelijää, joka omalla osaamisellaan toi paljon lisäarvoa ravintoarvoihin. Munax Protein Smoothiessa on mukana nyt myös elimistölle tärkeitä kuituja. Uudet smoothiet maistuvat hedelmiltä ja marjoilta. Näin kuluttajalle tarjotaan uusia makuelämyksiä.

– Suurin käyttäjäkuntamme löytyy itsestään huolehtivista ja aktiivisesti treenaavista. On etuoikeutettua olla suomalainen, koska biologisesti laadukkainta proteiinia myydään nyt suomalaisissa ruokakaupoissa. Haastankin ihmisiä testaamaan tuotteen ja toteamaan, miten hyvänmakuisesta ja hyvästä kotimaisesta tuotteesta on kyse, hymyilee Torikka.

Munax Protein Smoothiet olivat koko alkukauden TPS:n liigajoukkueen ja A-junnujen testauksessa. Palaute tuotteesta oli pelaajilta hyvä. Ravintosisältönsä mukaan tuote sopii niin ennen treeniä kuin treenin jälkeenkin. Munax Protein Smoothie -tuotteita myydään myös ulkomailla.

– Kun suomalainen elintarviketalo satsaa tuotekehitykseen, saamme meidän kotimaista puhdasta kananmunaa myös maailmalle vientimarkkinoille, Torikka jatkaa.

Kananmunan uusi muoto monipuolistaa välipalavalikoimaa

Tutkimusten mukaan välipalojen käyttö on lisääntynyt. Suosion kasvu asettaa myös uusia vaatimuksia välipalatuotteille.

–Tuotteidemme pääraaka-aineena on aina terveellinen kananmuna, joka on myös aina luontaisesti maidoton ja gluteeniton. Käyttäjämme kehuvat tuotteitamme juuri niiden ravintoarvojen ja helppouden takia. Kaikissa Laitilassa valmistetuissa tuotteissamme käytetään kotimaisten perhetilojen kananmunia, joten ne ovat aina myös lähiruokaa, kertoo Munax Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola.

Munax Protein Smoothie on pakattu kierrätettävään pahvitölkkiin.

Tutkimusten mukaan välipalan määritelmä, käyttötilanteet ja -tarpeet ovat muutoksessa. Vuoden 2018 ruokatrendeissä nousussa ovat gluteenittomuus, lähiruoka ja edelleen myös välipala- ja proteiinituotteet.

Kananmunasta kolme erilaista tuotetta

Kokonainen kananmuna on ilmiömäinen ravinnonlähde. Yhdessä kananmunassa on kaikki vitamiinit, paitsi C-vitamiini. Kun kananmunan rikkoo, saa siitä myös erikseen valkuaista tai keltuaista. Valkuainen on rasvaton ja sisältää huippuproteiinia. Keltuainen sisältää taas paljon vitamiineja, proteiineja ja myös rasvaa. Keltuaiset käytetään mm. majoneesien ja jäätelön valmistukseen.

Munaxin valkuaispohjaisia tuotteita ovat uutuudet Munax Protein Smoothiet ja jo vuodesta 2014 asti markkinoilla ollut Nestemäinen Proegg Valkuainen. Uusimpina näistä on Munax Salaattivalkuainen, joka on kypsennettyä valkuaista ja toimii hyvin salaateissa, leivän päällä ja kesällä grillissä korvaten rasvaiset juustot.

Munax Sinkku, joka on valmiiksi keitetty ja kuorittu vapaan kanan välipalakananmuna. Sinkku ei sisällä mitään lisä- eikä säilöntäaineita ja on kätevä ottaa evääksi mukaan. Yhdessä munassa on 60 kcal ja 6 g proteiinia.
Laitilan Kanatarhan Munavoi on vakiinnuttanut paikkansa ostoskoreissa. Heti käyttövalmis ja helposti levittyvä munavoi sisältää laktoositonta voita ja kananmunia.

Munax pakkaa myös Laitilan Kanatarhan tuotemerkin alle kaikki neljän eri tuotantomuodon kananmunia. Pienryhmäkanaloiden, vapaan eli lattiakanaloiden, ulkokanojen ja luomukanojen munia.

• Ruoka, juoma

Munax Oy on Laitilassa toimiva täyden palvelun kananmunatalo. Vuonna 2003 perustettu Munax on noussut kasvavaksi ja innovatiiviseksi elintarvikeyritykseksi. Vuonna 2017 Munaxin liikevaihto oli 38 miljoonaa euroa. Lisätietoja www.munax.fi