Laitilan Kanatarhan smoothien vientimarkkinat kasvavat

Laitilalainen kananmunatalo Munax Oy lanseerasi Suomen kuluttajamarkkinoille alkuvuodesta 2015 kananmunanvalkuaisesta valmistetun välipalajuoman. Vastaavaa pastöroidusta munanvalkuaisesta valmistettua heti valmista juomaa ei löydy mistään päin maailmaa.

– Tuotekehityksemme oli alkanut jo paljon ennen lanseerausta. Pitkien testausten jälkeen makuvaihtoehdoiksi valikoituivat omena-vanilja ja mustikka-mustaherukka, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Laitilan Proegg -sarjan alla myytävä munanvalkuaistuote on valmistettu 100 % pastöroidusta valkuaisesta ja 100 % marja- ja hedelmäsoseista. Yksi 500 ml purkki sisältää 12 valkuaista. Tuote valmistetaan Laitilassa, Munax Oy:n tiloissa.

Kesäkuun alussa vienti alkoi Viroon. Neuvotteluissa markkinoijaksi löytyi virolainen yritys One Life Oü, joka on onnistuneesti lanseerannut Viron markkinoille englantilaisen proteiinijäätelön.
– Proteiinijäätelö on myynnissä koko Virossa. Keväällä lanseerasimme proteiinijäätelön myös Latviaan. Tavoitteet on asetettu samaan Laitilan Proegg -tuotteiden osalta, kertoo One Life Oü markkinointijohtaja Emilia Elizabeth Chochia.

Vientiä haetaan myös muualta

Kevään lanseerauksen jälkeen vientiovet avautuivat ensimmäisenä Ruotsiin. Ruotsin yhteistyökumppani myy ja markkinoi tuotetta oman tuotebrändinsä alla. Syksyllä 2015 Munax osallistui Saksan Anuga -ruokamessuille. Messuilla valkuaissmoothie sai hyvän vastaanoton.
– Anugan ruokamessujen jälkeen oli mukava lukea internetistä, miten saksalainen bloggari ylisti tuotetta Youtubessa, hymyilee Munax Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola. Neuvottelut muihin maihin ovat vielä kesken.

Uudet kananmunatuotteet laajentavat kananmunan käyttöä

Kananmunan tiedetään olevan hyvää ruokaa koko perheelle ja kananmuna pitää nälän pitkään loitolla. Laitilan Kanatarhan tuotemerkin alle on tullut viime aikoina monenlaisia uusia kananmunatuotteita.
– Kananmuna on aikaisemmin pitänyt lähtökohtaisesti jotenkin valmistaa. Uudet kananmunatuotteet ovat valmiita käytettäväksi ja tarjoavat kananmunan laadukkaat ravintoarvot heti nautittavaksi, kertoo Savola ja muistuttaa samalla esimerkiksi Laitilan Munavoin mahdollisuudesta piirakoiden, leipien tai uusien perunoiden kanssa.

Kananmuna on aina luontaisesti maidoton, gluteeniton eikä se sisällä sokeria. Laitilan Kanatarhan tuotemerkin alta löytyvät kaikki tuotantomuodot, luomu, ulkokana, vapaa ja tavalliset kananmunat.

• Yritystoimi

Munax Oy on vuonna 2003 perustettu täyden palvelun kananmunatalo Laitilassa. Munax Oy on kasvava ja innovatiivinen elintarvikeyritys, liikevaihdon vuonna 2015 ollessa 34 miljoonaa euroa. Lisätietoja www.munax.fi ja www.laitilankanatarha.fi.