Millainen kananmuna kannattaa valita ostoskoriin pääsiäisenä?

Julkaisuvapaa heti

Munaxin aidot munatuotteet maistuvat myös pääsiäisenä

Kananmunassa on valtavasti potentiaalia. Suomen innovatiivisin kanamunatalo, laitilalainen Munax Oy on kananmunan tuotekehityksen edelläkävijä. Kananmuna on myös suomalaisen pääsiäisenvieton rakastetuin ja monipuolisin herkku.

Pääsiäisen klassikosta on moneksi

Kananmunalla on itseoikeutettu paikka suomalaisissa juhlapöydissä. Pääsiäinen, kevään ja kesän juhlat sekä joulu tuovat aina vilskettä munahyllyn menekkiin.

– Suomessa on neljä tuotantomuotoa. Kaikki Laitilan Kanatarhan kananmunat tuotetaan suomalaisilla perhetiloilla. Kananmunamme ovat salmonella vapaita, eikä suomalaisten tilojen kanoja lääkitä antibiootilla. Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka luettelee.

– Pääsiäinen on kananmunan menekin kiireisin aika. Kananmunia riittää, mutta kannattaa käydä hakemassa kananmunat ajoissa, muistuttaa Torikka.

Pääsiäispöydän klassikkoa kokoonnutaan herkuttelemaan keitettynä, maalattuna ja lisukkeilla ryyditettynä. Munaxin munavalikoimassa on runsaasti valinnanvaraa pääsiäisen iloksi: perinteiset munat, vapaan kanan munat, ulkokananmunat ja luomukananmunat.

Tuoreet munat kannattaa herkutella sellaisenaan, pääsiäisen väreissä. Munan voi värjätä luonnonmukaisesti esimerkiksi paprikajauheella, kurkumalla tai vihreällä teellä. Munavaahtoa vaativaan leivontaan ja ruoanlaittoon sopii parhaiten muutaman viikon ikäinen muna.

Eri tuotantomuodot

Suomessa kananmunia tuotetaan neljässä eri tuotantomuodossa. Tästä löydät lyhyet esittelyt siitä, miten kanat eri tuotantomuodoissa elelevät. Me Laitilan kanatarhalaiset olemme erityisen ylpeitä siitä, että toimme ulkokanan munat kaupan hyllyille ensimmäisenä Suomessa!

Luomukanala

Luomukanat asustavat lattiakanalassa lajitovereitaan väljemmin. Luomukanoilla on orret ja oma munintapesä sekä ikkunallinen kanala. Kesästä myöhäissyksyyn asti on kanoilla mahdollisuus viettää päivät ulkona kanatarhassa kuopsutellen.

Luomukanoja ruokitaan luonnonmukaisesti tuotetulla rehulla ja hemmotellaan päivittäin välipalalla kuten heinällä ja porkkanoilla. Kanat saavat käyttäytyä luonnolleen sopivalla tavalla, kuopsutella pehkuissa ja muodostaa kuppikuntia. Kesällä, kun kanat viettävät aikaansa auringonpaisteessa ja vihreän ruokapöydän äärellä, siirtyy kananmunaan se erityinen maku. Keltuaiset ovat kauniin tummankeltaisia ja kananmunat maukkaimmillaan. Tämän vuoksi keltuaisen väri on taas talvella vaaleampi, mutta maku pysyy täyteläisenä.

Me Laitilan Kanatarhassa panostamme luomutuotantoon. Kanan hyvinvointi on meille tärkeä asia, sillä onnellinen ja tyytyväinen kana munii maistuvimmat munat! Luomumunien osuus tuotannosta on noin 6 % ja kysyntä kasvaa vuosittain.

Luomutuotantomuodon leima kananmunassa on 0.

Ulkokanala

Laitilan Kanatarhalta saat Suomen ensimmäiset ulkokanojen munat! Uuden tuotantomuodon rantautuminen antaa kanalle päätösvallan siitä, milloin happea käydään ulkona haukkaamassa. Kanat saavat siis halutessaan ulkoilla ympäri vuoden. Ulkokanat syövät perinteistä, viljapohjaista rehua GMO-vapaata rehua asustavat lattiakanalassa. Siellä ne saavat liikkua vapaasti, käydä munimassa omassa pesässä ja nukkua yöt orrella. Ja kun kana saa käyttäytyä luonnolleen sopivalla tavalla pehkuissa kuopsutellen, se maistuu myös munakkaassa.

Ulos mennessään kana voi lepuuttaa terassin suojassa tai käyskennellä aidatulla laitumella. Tilaa pihalla riittää, sillä sitä löytyy lakisääteisesti ruhtinaalliset 4m2 per kana. Hyvin hoidettu ja stressitön ulkokana tuottaa vertaansa vailla olevia kananmunia, joista maistuu suomalainen luonto – ympäri vuoden. Ulkokananmunan suosio nousee koko ajan.

Ulkokanala-tuotantomuodon leima kananmunassa on 1.

Lattiakanala

Lattiakanalan kananmunista käytetään kaupassa nimeä Vapaa, eli vapaan kanan kananmunia. Lattiakanalassa kanat saavat liikkua vapaasti sisätiloissa ja niillä on munintapesät sekä orret. Lattialta löytyy pehkua, missä kanojen on mukava kylpeä ja kuoputtaa. Lattiakana elää aktiivista elämää, vaikkei ulkoilemaan pääsekään. Ruoka-aikaan lattiakanoille on tarjolla tavanomaista, viljapohjaista rehua.

Lattiakanala-tuotantomuodon leima kananmunassa on 2.

Virikehäkkikanala

Vuoden 2012 alusta vanhat häkkikanalat poistuivat käytöstä ja tilalle tulivat virikehäkkikanalat. Kanat asustelevat pienissä ryhmissä, josta tulee nimitys pienryhmäkanala. Varustelluissa tiloissa kanoilla on virikkeenä orsi, munintapesä, kynsiviilat ja pehkualue kuopimista ja nokkimista varten. Kanojen aamu alkaa, kun kanalan valot sytytetään pikku hiljaa päälle, mukaillen auringon nousua. Tämän jälkeen kanalan aamu rauhoitetaan muninnalle. Muninnan jälkeen ruokintakoneet lähtevät käyntiin ja on aamupalan aika. Virikehäkkikanat syövät perinteistä, viljapohjaista rehua. Ruokinta, juomaveden jakelu ja munien keruu on automatisoitu.

Virikehäkkikanala-tuotantomuodon leima kananmunassa on 3.

Kananmuna uudesta näkökulmasta

Munaxin innovatiivinen tapa hyödyntää kanamunaa herättää ihastusta. Munaxin valkuaistuotteet, Sinkku-välipalakananmuna, heti valmis munavoi ja valkuaissmoothiet ovat vakiinnuttaneet paikkansa kotimaisissa elintarvikekaupoissa. Munaxin uudenlaiset kananmunatuotteet ovat vakuuttaneet niin kotimaiset kuin ulkomaiset herkkusuut.

– Haluamme nähdä asian niin, että myös kananmunalla kuuluu olla paikka kuluttajan välipalatuotteena. Heti käyttövalmiit munatuotteet tarjoavat kuluttajalle mahdollisuuden ottaa kananmuna helposti mukaan. Tästä muun muassa Sinkku-välipalakananmunassa on kyse, kertoo Munax Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola.

Kananmunatuotteet sopivat loistavasti myös pääsiäiseen. Munax suosittelee esimerkiksi salaattivalkuaista ja munavoita pääsiäispöydän helpoiksi ja ruokaisiksi lisukkeiksi.

• Ruoka, juoma

Munax Oy on Laitilassa toimiva täyden palvelun kananmunatalo. Vuonna 2003 perustettu Munax on noussut kasvavaksi ja innovatiiviseksi elintarvikeyritykseksi. Vuonna 2016 Munaxin liikevaihto oli 34 miljoonaa euroa. Lisätietoja munax.fi