Yleisöllä mahdollisuus päästä tutustumaan ulkokanojen elämään

Laitila on tunnettu kanoista ja kananmunista. Laitilalainen kananmunatalo Munax vie tunnettavuutta taas askeleen eteenpäin, kun se mahdollistaa myös suurelle yleisölle tutustumisen niin kananmunapakkaamoon kuin ulkokanojen elämään.

Ulkokanatuotantomuoto aloitti Suomessa juuri Munaxin toimesta vuonna 2013. Kyseessä on tuotantomuoto, missä kanat pääsevät ulkoilemaan päivittäin ja ne syövät lähellä tuotettua gmo-vapaata rehua. Vierailujen ideana on lisätä niin viljelijän kuin kuluttajan välistä kanssakäymistä ja avata ruokaketjun läpinäkyvyyttä. Eläinten hyvinvointi ja vastuullisuus on Munaxille merkityksellisiä asioita. Nämä arvot näkyvät tekemisessä koko ajan.

– Monella kuluttajalla ei ole mahdollisuutta tutustua maaseutuun, joten me haluamme tarjota sellaisen. Tällä vierailukeskuksella mahdollistamme kuluttajalle ihan uudenlaisia kokemuksia. Ulkokanalassa on mahdollisuus tutustua ihan oikeasti siihen, miten ulkokanat elävät. Samalla pääsee näkemään aidosti eläinten hyvinvoinnin, kertoo Munax Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola.

Kananmuna on upea, lähellä tuotettu maidoton ja gluteeniton raaka-aine. Monipuolisena raaka-aineena kananmuna sopii koko perheelle. – Haluammekin olla myös osana lasten ja nuorten terveellistä ruokailua, jatkaa Savola. Kananmunassa on kaikki vitamiinit, paitsi C-vitamiinit. Kananmuna sopii koko perheelle.

– Kananmunasta voi loihtia helposti munakasmuffinsseja, ja ne maistuvat kylmänäkin jääkaapista koulun jälkeen välipalaksi tai evääksi mukaan, vinkkaa Savola

Vierailupäivä on aluksi kerran kuukaudessa. Vierailu alkaa Munax Oy:n tiloista, missä kuluttaja pääsee kuulemaan koko tarkan tuotantoketjun vaiheet aina tilalta pakattuna rasiaan. Siirtyminen tilalle tapahtuu ohjatusti.

Kysy lisää info@munax.fi tai puh. 02 8583423

Munax ottaa muina ajankohtina vastaan myös erilaisia ryhmiä. Näistä kannattaa olla suoraan yhteydessä ja varata aika omalle ryhmälle.

VIerailijen ja ryhmien aikana on mahdollista ostaa kananmunia ja kananmunatuotteita tehdas hinnoin.

Munax Oy on Laitilassa toimiva täyden palvelun kananmunatalo. Vuonna 2003 perustettu Munax on noussut kasvavaksi ja kehittyneeksi elintarvikeyritykseksi. Vuonna 2017 Munaxin liikevaihto oli 38 miljoonaa euroa. Lisätietoja www.munax.fi