Loppukesän piirakat

Syyskesällä nautiskellaan lämpimistä illoista sekä tuoreista hedelmistä ja marjoista. Piirakat valmistuvat käden käänteessä ja sopivat kuistilla tai omenapuun alla puutarhalyhtyjen hämyssä tarjottaviksi.

Aterian ei tarvitse aina olla kastiketta ja perunaa. Kokeile vaihteeksi suolaista piirakkaa! Tuhdilla täytteellä mehevöitetty piirakka vie nälän – ja kielen – mennessään. Jos pelkkä piirakka tuntuu lautasella paljaalta, pyöräytä viereen vihreä salaatti.

Kokeile suolaisen piirakan täytteenä kylmäsavulohta, vuohenjuustoa ja itse tehtyä guacamolea. Hyödynnä myös oman kasvimaan tai parvekelaatikon loppukesän tomaatit, rucolat ja basilikat. Makean jälkiruokapiirakan täytteeksi sopivat satokauden marjat tai vaikkapa kotimaiset luumut ja kirsikat.

Helpoksi leivonnan tekee Myllyn Paras valmis Pyöreä Piirakkataikina, joka vain painellaan vuoan pohjalle ja paistetaan ilman täytettä. Ei siis jauhojen pöllytystä tai kaulimista! Ja täytteiden sekoitteluhan ei suurta vaivaa vaadi.

Suolainen piirakka tuoretäyttein

Video suolaisen piirakan valmistamisesta.

Ohje:

Pyöreä piirakkavuoka, halkaisija 25–30 cm

1 pk Myllyn Paras Ruis-Kaura Piirakkataikinaa (380 g) tai Pyöreä Piirakkataikinaa, suolainen (380 g)

Täyte:

300 g guacamolea (ohje alla)

150 g ranskankermaa

1 rkl sitruunamehua

1 tl sitruunapippuria

70 g rucolaa

3–4 tomaattia pieneksi hakattuna

100 g kylmäsavulohta

50 g isoja kapriksia

200 g feta- tai vuohenjuustoa

1 rkl punapippuria

tuoretta basilikaa

Levitä sulanut piirakkataikina pyöreän piirakkavuoan pohjalle ja reunoille tasaisesti. Päällystä taikinareuna foliosuikaleilla niin, että reuna pysyy ylhäällä. Paista 200-asteisen uunin alimmalla ritilällä kauniin kullan keltaiseksi 10 min, ota foliot pois ja jatka paistamista 5–10 min. Vuoan koko eli piirakan paksuus vaikuttaa paistoaikaan. Mitä pienempi vuoka, sitä pidempi paistoaika.

Sekoita guacamoleen ranskankerma, mausta sitruunamehulla ja -pippurilla. Silppua rucola ja lisää se joukkoon.

Levitä seos kypsälle pohjalle ja lisää päälle muut aineet. Koristele punapippureilla ja basilikanlehdin.

Guacamole:

2 isoa avokadoa

1 rkl sitruunamehua

1 keltasipuli silputtuna

2 valkosipulinkynttä silputtuna

1 tl suolaa

⅓ jauhettua valkopippuria

tabascoa

Halkaise avokadot, poista kivet, koverra hedelmäliha sitruunamehun joukkoon korkeareunaiseen mittakannuun. Lisää seokseen sipulisilput ja mausta suolalla, pippurilla ja parilla tipalla tabascoa.

Survo seos sauvasekoittimella tasaiseksi.

Makea piirakka tuoretäyttein

Video makean piirakan valmistamisesta.

Ohje:

Pyöreä piirakkavuoka, halkaisija 25–30 cm

1 pkt Myllyn Paras Pyöreä Piirakkataikinaa, makea (380 g) tai Pyöreä Suklaa Piirakkataikinaa (380 g)

Täyte:

200 g mansikka- tai muuta marjasurvosta

½ l marjoja, esim. vadelmia, mansikoita ja mustikoita

2 dl vaahtoutuvaa kermaa

120 g valkosuklaata

1 tlk maustettua valkosuklaarahkaa (200 g)

2½ dl tuoreita mintunlehtiä

makea_piirakka_tuoretayttein.jpg

Levitä sulanut piirakkataikina pyöreän piirakkavuoan pohjalle ja reunoille tasaisesti. Päällystä taikinanreuna foliosuikaleilla niin, että reuna pysyy ylhäällä. Paista 200-asteisen uunin alimmalla ritilällä kauniin kullan keltaiseksi n. 10 min. Ota foliot pois ja jatka paistamista 5–10 min. Vuoan koko eli piirakan paksuus vaikuttaa paistoaikaan. Mitä pienempi vuoka, sitä pidempi paistoaika.

Ota ¾ dl kermasta erilleen, kuumenna se mikron kestävässä kulhossa ja sulata siihen 100 g suklaata paloina. Anna tasaisen massan jäähtyä. Lisää loppu kerma jääkaappikylmään seokseen ja vatkaa seos vaahdoksi. Vatkaa vaahtoon vielä rahka mukaan.

Levitä kypsälle pohjalle marjasurvosta ja marjoja ja sen jälkeen valkosuklaarahkaa ja vielä marjoja. Koristele valkosuklaalastuin ja mintunlehdin.

VINKKI: Voit käyttää piirakkaan marjojen tilalla myös kirsikoita ja luumuja.

Reseptit: Arja Elina Laine, Myllyn Paras Oy

Kuvateksti: Suolainen piirakka toimii loppukesän illanistujaisten pikku ateriana, makea kollegansa jälkiruokana.

• Ruoka, juoma

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö 044 312 2037