Ethän vain hukuta toimittajia spämmäämällä?

Ethän vain hukuta toimittajia spämmäämällä?

Ennen oli tiedotteiden jakelu helppoa. Lähetit ne vain kaikkiin mahdollisiin toimituksiin ja kaikille mahdollisille toimittajille. Ehkäpä apunasi oli joku palveluntarjoaja, joka ylläpiti laajaa ja ainakin jossain määrin ajantasaista listaa sähköpostiosoitteista. Tällä tavalla tiedotteenne lähti 10 000 sähköpostiosoitteeseen! Vau! Hienosti tehty! Vai oliko sittenkään?

Kuinka paljon saat itse ei-toivottuja sähköposteja? Montako niistä avaat ja luet? Paljon tulee ja harvoin luet, näin ainakin omalla kohdallani. Toimittajat käyttäytyvät täysin samalla tavalla. Jos olet itse tehnyt sähköpostimarkkinointia tuotteistanne tai palveluistanne, niin olet ehkä huomannut, että omien asiakkaidenne tai teiltä uutiskirjeen tilanneiden avausprosentit ovat ihan eri luokkaa, kuin ostettujen listojen prosentit. Ostolistoissa avaukset ovat useimmiten alle 10 %, tyypillisesti 4-7 %, kun taas viestejä tilanneiden avausprosentit nousevat helposti yli 50 %:n.  Hyvällä otsikolla yli 70 %, otsikoinnista myöhemmissä blogikirjoituksissamme lisää.

Jos tätä asiaa pysähtyy hetkeksi miettimään, niin eikö ole ihan selvää ettei toimittajia kannata spämmätä turhalla tiedolla? Jos kaikki lopettaisivat turhan spämmäämisen ja kohdistaisivat viestinsä oikein, niin meidän kaikkien viestit menisivät lopulta paremmin läpi.

Kun tiedotteita jakelee, niin pari muutakin hyvää vinkkiä kannattaa muistaa. Kuvista on puhuttu jo pitkään, liitä siis aina mukaan linkit järkeviin kuviin. Ei mainoskuvia, vaan sellaisia, joita oikeasti voi jutun yhteydessä julkaista. Monien eri selvitystemme mukaan läpimenon mahdollisuus jopa tuplaantuu toimivan kuvan kanssa. Kun toimittajaa tai muuta tahoa lähestyy, niin hänet kannattaa pyrkiä sitouttamaan ja saamaan hänet lukemaan muutakin tietoa kuin vain sen yhden tiedotteen. Tiedotteen loppuun voi linkittää aiheeseen liittyviä lisäinfoja tai vaikka blogikirjoituksia. Näin se edellinen tiedote, jonka lähetit ja joka hukkui toimittajan saamien spämmien sekaan voikin saada lisähuomiota tällä tavalla neutraalisti ja ärsyttämättä. Lisäksi häntä voi pyytää alkaa seuraaman juuri teidän julkaisemia materiaaleja jos teillä on käytössä Uutishuone tai vastaava palvelu, jossa on mahdollista yrityskohtaisesti seurata julkaisuja. Meidän tapa tehdä tämä asia on liittää tiedotteiden ja blogikirjoitusten loppuun tällainen kehote:

Seuraa Uutishuonettamme ja saat aina uusimmat vinkit viestintään ja verkon hyödyntämiseen. Liity seuraajaksemme tästä.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.