Ketkä ovat teidän alan mielipidevaikuttajia?

Blogikirjoitus -

Ketkä ovat teidän alan mielipidevaikuttajia?

Nyt jos koskaan on aika avata silmät ja ryhtyä kartoittamaan oman toimialan mielipidevaikuttajia. Sosiaalinen media on demokratisoinut viestintäkentän kauttaaltaan ja kuka tahansa voi olla oman alansa tai kiinnostuksen kohteensa suunnannäyttäjä.

Ajatus toimivan mielipidevaikuttajaverkoston hyödyntämisestä ei ole uusi. Lazarsfeld & Katz osoittivat jo 1940 –luvulla, että mielipidevaikuttajilla on huomattavasti merkittävämpi vaikutus äänestyspäätökseen suhteessa massamediaan. Käytännössä mikään ei ole muuttunut sitten 1940-luvun, sillä meidän kaikkien päiväunissa kirmailee joukko asiallemme tai brändillemme uskollisia ja toivottavasti myös autenttisia mielipidevaikuttajia. Henkilöitä, joista inspiroidutaan ja joita kuunnellaan. Henkilöitä, jotka hellästi tuuppaavat verkostonsa suuntaan tai toiseen. Toiveenamme on toki olla mukana vaikuttamassa siihen, mikä tämä suunta on ja tyylikkäästi. Tyylillä hoidetuilla suhteilla voit nimittäin erottautua aidosti!

Olin joitakin aikoja sitten asiakastapaamisessa, jossa pohdimme lamppujen myynnin edistämistä viestinnän keinoin. Asiakas koki toimialansa hankalaksi. Lamppu ostetaan, kun edellinen palaa ja nykyiset energiansäästölamput tuskin koskaan lopettavat toimintansa. Miten siis edistää lamppubisnestä viestinnän keinoin. Ketä kiinnostaa lamput?

Hyvin nopeasti keskustelu siirtyi kotimaisiin mielipidevaikuttajiin, bloggareihin. Jälleen kerran asiakas totesi, että ketä kiinnostaa lamput. Tein muutaman testihaun ja kuinkas ollakaan. Pelkästään hakusanat ”lamppu chili kasvatus” toi esiin lukuisia keskustelupalstoja ja blogeja, joissa pohdittiin sekä testattiin hyvin syvällisesti eri lamppujen vaikutuksia chilien idätykseen, kasvatukseen ja kukitukseen. Aiheesta kiinnostunut mielipidevaikuttajien joukko on helposti kartoitettavissa ja asiakas aivan ymmällään. Näytä lisää!

Usein viestijät katsovat omaa toimialaansa suppein silmin ja aliarvostavat toimintakenttäänsä. Digitaalinen ympäristö tarjoaa mitä moninaisimpia mahdollisuuksia löytää oman alan mielipidevaikuttajat. Täytyy vain avata silmänsä ja ymmärtää, että tylsä lamppu voi olla toiselle mittavan tutkimusprojektin perusta ja intohimo. Tällä tasolla yksityishenkilöt ovat valmiita investoimaan aikaa ja rahaa saadakseen lisää tietoa ja jakaakseen sitä muille. Kaiken lisäksi kaikki on dokumentoitu tarkasti ja löydettävissä helposti verkosta. Miksi te ette voisi olla luonnollisena osana tätä?

Toimivat suhteet oman alan mielipidevaikuttajiin voi viedä brändinne uudelle tasolle. Tyylikkäästi hoidettu yhteistyö mielipidevaikuttajan kanssa lisää uskottavuutta, tietoisuutta, lojaliteettia ja myyntiä.

Kerromme kevään mittaan teille lisää aiheesta ja siitä, miten Mynewsdeskin uusi, uniikki palvelu tulee auttamaan asiakkaitamme löytämään vaikuttajat aivan uudella tavalla. Liity Uutishuoneemme seuraajaksi, niin saat uudet tiedot ensimmäisenä.

Jos haluat vaikuttaa teidän alan edelläkävijöihin, niin kumppanimme Viestintätoimisto Deski on siinä asiantuntija. Laita viestiä info@mynewsdesk.fi

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.