Kun brändisisältö ei toimi

Kun brändisisältö ei toimi

Brändisisällöllä on tärkeä rooli hyvien asiakassuhteiden luomisessa, mutta suuri osa yritysten tuottamasta sisällöstä ei onnistu herättämään yleisön mielenkiintoa. PR-ammattilaiset ja toimittajat tunnistavat, että sisältö keskittyy liian usein pelkästään yrityksen omien etujen ajamiseen, mutta eivät silti aina tiedä, kuinka ongelma ratkaistaisiin. Mynewsdeskin tuore selvitys antaa paremman käsityksen siitä, miksi brändisisältö ei aina toimi.

Brändisisällön rooli muuttuvassa mediamaisemassa

Vaikka yritykset tuottavat erilaisia mediasisältöjä yhä kasvavassa määrin, vain 44 prosenttia toimittajista ympäri maailmaa uskoo, että yritykset voivat täydentää perinteisiä uutismedioita julkaisemalla mielenkiintoisia tarinoita. Toimittajat Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Kanadassa, Australiassa ja Irlannissa ovat hieman avoimempia ajatukselle kuin toimittajat Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa, mutta tästä huolimatta myös englanninkielisissä maissa ollaan edelleen hyvin skeptisiä brändisisällön mahdollisesta roolista modernissa mediamaisemassa.

Brändisisällön ongelmakohdat

Mynewsdeskin kyselyyn vastanneiden toimittajien mukaan brändisisällön suurin ongelma on, että se usein keskittyy ensisijaisesti yrityksen omien etujen ajamiseen. Tällöin sisältö ei tavallisesti onnistu tarjoamaan lisäarvoa kohdeyleisölle. Jopa yli puolet toimittajista uskoo, että yritysviestijät yrittävät aina myydä jotakin, mikä helposti vieraannuttaa asiakkaat. Toinen ongelma on, että brändisisältö ei tavallisesti noudata samoja laatuvaatimuksia kuin journalistisen sisältö. Yritykset käyttävät harvoin ulkopuolisia lähteitä omien väitteidensä tukemiseen, vaikka ulkopuolisten asiantuntijoiden hyödyntäminen olisi erinomainen tapa vahvistaa yleisön luottamusta omaan brändiin.

Kolmas brändisisällön haaste liittyy yleisön mielenkiinnon herättämiseen ja ylläpitämiseen. PR-ammattilaisten mukaan liian monet tuotemerkit eivät ota riittävästi riskejä sisällöntuotannossaan. Lopputulos on usein tylsä ja mauton, eikä onnistu saamaan yleisön huomiota tai tarjoa vastaanottajalle mitään uutta. Kun yhä useampi brändi tuottaa sisältöä, kilpailu on kovaa, ja yritysten täytyy nähdä vaivaa erottuakseen kilpailijoistaan.

Ymmärrä ja tavoita yleisösi

Lähes 23% brändiviestijöistä ja yli 8% toimittajista on sitä mieltä, että yritykset eivät ymmärrä yleisöään tarpeeksi hyvin. Brändisisältö tuottaa toivottuja tuloksia vain, kun se kohtaa yleisön tarpeet, joten oman kohdeyleisön ongelmien ja mielenkiinnonkohteiden ymmärtämättömyys on suuri ongelma. Tuotemerkkien on myös osattava jaella sisältönsä tehokkaasti. Lähes kolme kymmenestä brändiviestijästä kertoo, että heidän organisaationsa ei jakele sisältöäoptimaalisesti, mikä rajoittaa heidän kykyään luoda vahvistaa yleisön suhdetta brändiin. Tänä päivänä brändeillä on käytössään monia keinoja olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen aina sosiaalisesta mediasta hakukonemarkkinointiin. Yritysten täytyy oppia navigoimaan monimutkaisessa markkinointiympäristössä ja löytää oikeat kanavat oman kohdeyleisön saavuttamiseen.

Kuinka parantaa brändisisältöjä

Jos tuottamasi sisältö ei saavuta toivottuja tuloksia, on aika arvioida omaa sisältöä kriittisesti ja miettiä, kuinka se kohtaisi oman kohdeyleisön toiveet ja tarpeet paremmin. Mynewsdeskin raportista saat ideoita paremman sisällön tuottamiseen ja jakeluun.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.