Ohita
Näin optimoit lehdistötiedotteesi: 5 askelta tehokkaaseen tiedotteeseen verkossa

Blogikirjoitus -

Lehdistötiedotteiden hyödyntäminen yrityksen verkkosivuston maineen vahvistamiseksi kannattaa. Linkit arvokkailta verkkosivustoilta yrityksesi sivuille ovat peukuttamista parhaillaan: yrityksen sivuston maine kasvaa linkkien myötä hakukoneiden silmissä, jolloin se löytyy paremmin myös hakutuloksissa.

Olen koonnut 5 kohdan ohjeistuksen, jota seuraamalla saat lehdistötiedotteista enemmän irti verkossa.

1. Valitse avainsanat

Avainsanojen valitseminen voi tuntua helpolta: valitaan tiedotteen aiheeseen ja näkökulmaan liittyvä avainsana tai avainsanat. On hyvä kuitenkin muistaa, että se on vasta puoli totuutta. Eli tarkista, ovatko valitsemanne avainsanat myös sellaisia, joilla verkossa tehdään hakuja. Tässä auttavat paitsi maalaisjärki, Googlen oma haku myös Google Adwords Keyword Tool, joka kertoo eri avainsanojen hakumääriä.

Esimerkki: Kun uusi tuote tai palvelu tuodaan markkinoille, lanseerataan se usein mehukkaalla brändinimellä. Brändinimellä verkossa tuskin haetaan kyseistä tuotetta, joten avainsanaksi on hyvä lisätä myös tuotteen yleisinimitys.

2. Optimoi tiedoteteksti

Tiedotteen kirjoittamisen perusperiaatteet pätevät. Kuitenkin, kun halutaan että myös hakukoneet ja sitä myöten googlaajat löytävät viestisi, muista seuraavat ohjeet.

• Käytä valitsemaasi avainsanaa paitsi tiedotteen otsikossa, myös leipätekstissä sekä tiedotteen linkeissä.
  • Kirjoita ensisijaisesti lukijoille, toissijaisesti hakukoneille. Tiedote täynnä avainsanoja ei palvele ketään.
  • Lisää myös keskeisistä avainsanoistasi linkkejä sivuston sisälle. Tässäkin pätee maalaisjärki, mutta olemassa on myös määrällinen ohjenuora: 1 linkki per 100 sanaa.

Esimerkki: Linkitä tiedotetekstistä uuden tuotteen lanseeraus- tai tuotesivulle.

3. Optimoi tiedotesivu ja lehdistöhuone

Verkkosivustollasi yksittäisen tiedotesivun ja koko lehdistöhuoneen optimointi on elintärkeää. Tarkista, että voit muokata seuraavia elementtejä sisällönhallintajärjestelmässäsi: title ja meta description.

Title on selaimen välilehdessä näkyvä tekstipaikka, meta description ei näy sivustolla. Nämä kaksi elementtiä näkyvät kuitenkin hakutulossivulla. Jos ne ovat houkuttelevasti kirjoitettuja, heittävät ne lukijan sisään sivustollesi. Hakukoneet ylipäätään arvostavat title-elementin tarjoamaa tietoa.

Title ja meta description -elementtien kirjoitusohjeita löydät blogipostauksestani; Hyödynnä sivustosi sisäänheittäjät: title ja meta description

4. Linkitä tiedotesivulle

Kun olet julkaissut lehdistötiedotteesi omilla sivuillasi, muista linkittää sille sopivista kohdinsta verkkosivuillasi: ajankohtaista-osiosta, lehdistöhuoneen pääsivulta sekä mahdollisesti tuotesivuilta. Sisäiset linkit kertovat hakukoneelle, mistä tiedote löytyy.

5. Pyydä linkkejä julkaisevilta tahoilta

Kun lähettämäsi tiedote on julkaistu eri verkkosivuilla, alkaa varsinainen työ. Pyydä julkaisevia tahoja linkittämään sivustollesi niistä linkkikohdista, jotka olet lisännyt tiedotteeseesi. Osa mediataloista ymmärtää jo linkittämisen merkityksen lukijoilleen, osa taas ei. Sitkeä työ kuitenkin palkitaan.

Suvi Johansson auttaa asiakkaitaan olemaan hakukoneystävällinen hakukoneoptimointitoimisto Tulos Helsingissä. Hän paitsi auttaa asiakkaiden verkkoviestijöitä tuottamaan luovia ja löydettäviä sisältöjä myös kouluttaa sekä puhuu aiheesta alan eri seminaareissa. Löydettävät lehdistötiedotteet ovat yksi hakukoneoptimoinnin hyödyntämättömistä kultakimpaleista, ja tästä salaisuudesta Suvi kertoo mielellään asiakkailleen.

Hakukoneoptimointitoimisto Tulos Helsingin palveluita ovat: tuloksellinen hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, konversio-optimointi sekä affiliate-markkinointi. Hakukoneystävällinen lehdistötiedottaminen on osa hakukoneoptimoinnin palveluita. Lue lisää www.tulos.fi!

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.