10 vinkkiä uutisen kirjoittamiseen hiljaisten kesäkuukausien aikana.

10 vinkkiä uutisen kirjoittamiseen hiljaisten kesäkuukausien aikana.

Oli kesäsää minkälainen tahansa, voit aina luotta hiljaisten kesäkuukausien uutiskuivuuteen. Tämä on mahdollisuus jota sinun kannattaa viestinnän ammattilaisena hyödyntää. Toimittajat etsivät kiinnostavia uutisia kesälläkin, sillä lehdet ja tv-kanavien uutislähetykset tarvitsevat jatkuvasti sisältöä. Joten ennen kuin lähdet kesälomalle, tarkista alla oleva muistilista ja tee tarvittavat valmistautumiset, jotta yrityksenne saa näkyvyyttä ja uutisenne poimitaan kesäeetterrin, vaikka sinä makoiletkin aurinkoisella rannalla.

1. Lue vanhoja uutisia. Vanhoja uutisia uusien luomiseksi? Kyllä! Katso mitä teitte viime kesänä, mitkä aiheet olivat ajankohtaisia sekä mitkä kysymykset ja aihepiirit olivat tärkeitä yrityksellenne. Mitä kilpailijanne teki? Voisiko niistä luoda uutisen uudella näkökulmalla? Tai voisiko niistä tehdä jonkinlaisen seurantauutisen?

2. Katso mitä kesällä tapahtuu. Suomessa on paljon kesätapahtumia – Prince esintyy Hartwall Arenalla, Mos Def ja Aloe Blacc Pori Jazzeissa, Jyväskylän kaupunginkirjasto tarjoaa kaikennäköistä kesätapahtumaa, Savonlinnassa soi ooppera ja Raaseporissa etnoillaan - listaa voisi jatkaa loputtomasti. Tarkasta siis mitä tapahtumia kesällä on ja sopeuta sitten uutisesi kauden mukaan. Onko yrityksesi lähettyvillä esimerkiksi tapahtuma? Joku paikallinen festivaali tai kesätapahtuma johon voit yhdistää uutisenne? Voimme melkein luvata, että kaiken tarjonnan keskellä on taatusti jokin tapahtuma, jota yrityksesi voi hyödyntää uutistarjonassaan. Joten mieti, mihin tapahtumaan sinä voisit yhdistää uutisesi?

3.  Sopeuta uutisesi vuodenajan mukaan. Miten voit yhdistää uutisesi kesäkauteen? Myytkö esimerkiksi tuotetta joka on tarpeellinen rannalla tai oletko julkaisemassa raporttia joka käsittelee kesää? Tai tapahtuuko yrityksessänne jotain mikä kuuluu kesään? Pernod Ricard on lähtenyt yhteistyöpartnerina kesäkiertueelle Stopteltta Oy:n ”Dinner in the Sky”-konseptin kanssa ja tarjoilee asiakkailleen samppanjaa 30-50 metrin korkeudessa. Yhteistyön kautta he haluavat tarjota asiakkaille elämyksellisiä hetkiä samppanjan seurassa. Tämä on oiva esimerkki siitä, miten yritys voi hyödyntää omaa tuotemerkkiään kesällä.

4. Ole hauska. Uutinen jolla on huoleton ja iloinen luonne voi olla helpompi saada julkaistuksi kesäisin. GB Glace otti alkukesästä kaiken irti ”Share Happy”-kesäkampanjallaan. GB Glace on valinnut tunnettuja, positiivisen elämänasenteen omaavia henkilöitä ”onnen lähettiläiksi”. Kesäkampanjan tarkoituksena oli toivottaa iloista kesää suomalaisille jäätelön ja yhdessäolon voimin. Arla Ingman puolestaan järjesti kesän alussa yhdessä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:n kanssa kesätapahtuman, jossa läheisen koulun oppilaat saivat olla mukana seuraamassa lehmien laitumelle laskua Klaukkalassa. Tapahtuman kautta haluttiin antaa lapsille mahdollisuus tutustua maatilan elämään sekä siihen, mistä ruoka tulee.

5. Herätä tunteita. Paljastamalla epäoikeudenmukaisuuksia, väärinkäyttöjä tai miksei menestystarinoitakin, herätät tunteita. Tämä lisää mahdollisuuksiasi, että toimittajat haluavat julkaista juuri sinun uutisesi.

6. Tule lähelle. Kaikki mitä tapahtuu medioiden lähituntumassa on kiinnostavaa, joten tulee lähelle uutisesi kanssa – kirjoita uutinen paikallisesta näkökulmasta tai jaa uutinen moneen pieneen osaan. Mutta muista, että paitsi, että uutisesi pitää olla kiinnostava, sinun pitää myös tehdä siitä sisällöllisesti rikas sekä jos mahdollista, täydentää tekstiäsi videolla, netti- ja lehtikuvilla sekä taustamateriaalilla.

7. Kesäkuvia. Yhdistämällä kuvasi tai uutisesi kesäiseen aiheyhteyteen sekä lisäämällä kuvia uutiseesi nostat mahdollisuuksiasi uutisen julkaisemiseksi.

8. Liikkuva kuva. On yhä tavallisempaa, että uutisiin liitetään videomateriaalia. Lyhyen videon tekeminen on suhteellisen helppoa ja videon avulla voi helposti esitellä uutuustuotetta tai uutista.

9. Taustatietoja ja faktaa. Esittele uutisesi taustatiedon ja faktan kanssa. Onko olemassa raportteja jotka tukevat uutistasi? Katso että myös ne ovat toimittajan käsien ulottuvilla. Onko olemassa grafiikkaa tai kaavioita? Liitä nekin uutiseesi.

Jos seuraat näitä vinkkejä, sinulla on taatusti pohjaa uutisillesi kesäkuukausien ajaksi. Mielenkiintoisten ja sisältörikkaiden uutisten lisäksi sinun täytyy tavoittaa oikeat ihmiset. Mynewsdeskin kautta tavoitat journalisteja jotka ovat kiinnostuneita aihepiiristäsi. Meidän verkostoitumistoiminnon kautta pystyt helposti kasvattamaan julkaisumahdollisuuksiasi.

10. Herätä kiinnostusta. Kaikkein tärkeintä on, että herätät kiinnostusta verkostossasi. Ota yhteyttä journalisteihin joiden tiedät kirjoittaneen yrityksestäsi aiemmin. Kerro heille mitä yrityksessäsi tapahtuu kesän aikana, kysy milloin he ovat lomalla sekä kuka toimii heidän sijaisena sinä aikana. Jos jätät uutisesi heille hyvissä ajoin, he voivat siirtää sen eteenpäin sijaisilleen, jotka ovat varmasti kiinnostuneita uutisvinkeistä sekä kaikesta mahdollisesta avusta.

Mynewsdesk toivottaa kaikille hyvää kesää!

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.