Hyvää arkkitehtuuria: NCC:n parhaat suunnittelukohteet valittu

Osana arkkitehtuuripolitiikkansa NCC arvioi määräajoin omaa osaamistaan suunnitteluttajana, rakennuttajana ja toteuttajana arkkitehtuurin ja hyvän ympäristön näkökulmasta.

Vuosien 2008-2011 aikana valmistuneiden kohteiden arvioinnin tulokset julkistettiin NCC:n seminaarissa, joka pidettiin 26.4. Vanhalla ylioppilastalolla. Kilpailussa on kaksi kategoriaa, asuminen ja toimitilat.

Kilpailussa arvioidaan:
- hankkeiden arkkitehtonista laatua,
- miten hyvin se on täyttänyt tilaajan tarpeet ja
- miten yhteistyö eri osapuolien kanssa on sujunut.

Tarkoituksena on myös ottaa oppia onnistumisista.

Asuminen-sarjan 1. palkinto
As Oy Helsingin Scarlett, Arkkitehtitoimisto Tuomo Siitonen

Varmaa osaamista, jolla on saatu aikaan häkellyttävää jälkeä ja asumisen juhlaa. Sekä kaupunkikuvallisesti että näköalojen puitteissa laadukas, aina detaljeihin asti. Selkeä, merellinen identiteetti. Tietoista laiva-arkkitehtuuria. Romanttinen perusvire, funkkisajan valtamerihöyryjen tunnelmaa sekä valkoista viattomuutta ja tulevaisuuden uskoa.

Asuminen-sarjassa kunniamaininnan saivat:
- As Oy Espoon Papaija, Arkkitehtitoimisto Hannu Jaakkola Oy
- As Oy Helsingin Ajuri, Optiplan Oy

Toimitilat-sarjan 1. palkinto
Alberga Business Park (talo A), Arkkitehtitoimisto Brunow & Maunula, sisustussuunnittelijana dSign Vertti Kivi

Muuri Kehä I:lle, vastaa vilkkaan liikenneväylän mittakaavaa kooltaan ja detaljoinniltaan. Leppävaaran keskustaan päin ihmisen kokoinen mittakaava. Päätyjen toisto ja päätyjen sarjaan asettuva pysäköintitalon julkisivu noudattaa kohteen materiaaliratkaisuja ja muotokieltä tyylikkäästi. Täyttää ympäristökriteerit ja niveltyy toimivaan kaupunkirakenteeseen.

Toimitilat-sarjassa kunniamaininnan saivat:
- KOY Kuparitie 2, Arkkitehtitoimisto Helamaa & Pulkkinen
- Plaza Business Park, Pilke ja Hehku, Arkkitehtitoimisto Forma-Futura Oy

Asuminen-sarjan raati: Prof. Pentti Kareoja, prof. Matti Rautiola, NCC:n asuntorakentamisen toimialajohtaja Matti Aho ja asumisen kiinteistökehitysjohtaja Markus Pitkänen.

Toimitilat-sarjan raati: Prof. Rainer Mahlamäki, prof. Matti Rautiola, NCC Property Developmentin toimitusjohtaja Tero Estovirta ja NCC Rakennuksen projektijohtaja Kati Tauriainen.

Molemmissa raadeissa olivat lisäksi mukana Optiplanin toimialajohtaja Lasse Vahtera, viestintäjohtaja Ritva Norrgrann sekä arkkitehti SAFA Katariina Kosonen raatien sihteerinä.