NCC Roads auttoi torjumaan kosteusvaurioita Iissä

NCC Roads on päällystänyt teitä arvokkaalla Iin Haminan puutaloalueella. Päällyste ohjaa sadevesiä pois tonteilta ja auttaa näin suojaamaan vanhoja taloja kosteusvaurioilta. Historialliseen ympäristöön asfaltti mukautuu ruskealla värillä.

Iin Hamina on vanha, suojeltu puutaloalue, jossa talot on rakennettu tiiviisti kiinni kapeaan tiehen. Tiiviin rakenteen ja tontteja korkeamman päätien vuoksi sulamis- ja sadevedet ovat kulkeutuneet tieltä tonteille ja aiheuttaneet kosteusvahinkoja alueen kulttuurihistoriallisesti arvokkaille rakennuksille. Alueen suojelemiseksi Iin kunta on uusinut vesi- ja viemäriverkoston sekä päätiet. Tavoitteena on ollut ohjata sade- ja sulamisvedet pois arvokkaasta kulttuuriympäristöstä. NCC Roads on vastannut teiden päällystämisestä. Päällystystyö valmistui alkusyksystä.

Kalteva pinta ohjaa vettä
Päällysteen avulla sade- ja sulamisvesiä voidaan ohjata hallitusti pois rakennuksista. Kalteva päällyste ohjaa vedet keskelle tietä, jonne sadevesikaivot on sijoitettu. Päällyste helpottaa myös teiden kunnossapitoa.
– Luonnonsoraisten teiden kunnossapito oli vaikeaa. Asfaltti sen sijaan kestää huoltoajoa, toteaa Iin tekninen johtaja Markku Vitikka.

Asfaltin tavanomainen musta väri ei olisi sopinut historialliseen ympäristöön, joten alueella käytettiin värillistä asfalttia eli koostumukseltaan tavallista päällystettä, joka on värjätty pigmentillä sekoitusvaiheessa. Museovirasto valitsi päällysteen väriksi soratien sävyä muistuttavan ruskean.

Aluejohtaja Jari Vattulainen, NCC Roads Oy, puh. 0400 685 023

• ncc roads oy