NCC sitoutui ilmastovaikutusten vähentämiseen

NCC Roads on liittynyt elinkeinoelämän ja Helsingin kaupungin yhteiseen Ilmastokumppanit-verkostoon, joka kokoontui ensimmäisen kerran 17.4. Helsingin kaupungintalolla.

Tapaamisessa kaupunginjohtaja Jussi Pajunen, NCC ja 19 muuta eri toimialojen yritystä allekirjoittivat ilmastositoumukset. Sitoumuksissa yritykset määrittelivät, miten ne aikovat hillitä ilmastonmuutosta omassa toiminnassaan.

Ilmastokumppaneilla kunnianhimoisia tavoitteita
Ilmastositoumuksissaan yritykset asettivat tavoitteeksi muun muassa hiilidioksidipäästöjen vähentämisen, energiatehokkuuden parantamisen ja uusien kasvihuonekaasupäästöjä pienentävien palvelujen kehittämisen.
NCC Roadsin ilmastonmuutoksen hillintään liittyvä päästötavoite vuoteen 2015 mennessä on laskea kasvihuonekaasupäästöjä pääkaupunkiseudun asfalttituotannon osalta vähintään 1 200 000 kg CO2 ekv. Tavoitteeseen pääsemiseksi pääkaupunkiseudulla perinteistä asfaltintuotantoa korvataan vihreällä asfaltilla (NCC Green Asphalt) ja siirrytään käyttämään vihreää sähköä.

Ilmastokumppanit kutsuu mukaan eri alojen toimijoita
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan edelläkävijöitä, jotka kehittävät uusia ratkaisuja ja toimivat tiennäyttäjinä muille. Ilmastokumppanien tavoitteena on koota edelläkävijät saman pöydän ääreen ja yhteistyön avulla löytää uudenlaisia toimintatapoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tavoitteena on myös vahvistaa yritysten kilpailukykyä ja löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Yritysten lisäksi verkostoon toivotaan tukijäseniksi korkeakouluja, järjestöjä ja muita toimijoita. Tarkoituksena on saada mukaan mahdollisimman paljon toimijoita laajan ja innovatiivisen yhteistyön luomiseksi.

Ilmastokumppaneihin voi liittyä osoitteessa www.ilmastokumppanit.fi. Ilmastokumppanien puheenjohtajana toimii apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja verkostoa koordinoi Helsingin kaupungin ympäristökeskus yhteistyössä Helsingin elinkeinopalvelun kanssa.

• Ympäristö, energia

• asfaltti